Facebook Papers drijven Zuckerberg verder in het nauw

Een consortium van zeventien nieuwsorganisaties, waaronder The New York Times, The Washington Post, Financial Times, CNN en Wired, komt vanaf vandaag met onthullingen uit The Facebook Papers. Dat zijn de ruim 10.000 interne documenten die klokkenluidster Frances Haugen indiende bij beurswaakhond SEC en het Amerikaanse Congres.

De nieuwsmedia kondigen aan de massa documenten uit te spitten en de komende dagen verder in kaart te brengen hoe de interne besluitvorming en informatiefiltering bij Facebook precies werkt.

Steeds weer keert hetzelfde patroon terug, zeggen de leden van het consortium. Facebook en zijn CEO Mark Zuckerberg waren zich heel goed bewust van de schade die het platform aan de samenleving berokkende – bijvoorbeeld door de verspreiding van haatberichten of algoritmes die bevolkingsgroepen tegen elkaar opstookten – maar grepen nauwelijks in om het zakenmodel van Facebook niet te ondergraven.

Dat was de voorbije weken ook de centrale boodschap van klokkenluidster Frances Haugen, die vandaag getuigt voor een parlementaire commissie in het Verenigd Koninkrijk.

Frances Haugen, de klokkenluidster die de vuile was van Facebook naar buiten brengt – Isopix

“De documenten laten zien hoe de eigen werknemers van Facebook zich bewust waren van de manier waarop de site polarisatie en verkeerde informatie aanmoedigde, in tegenstelling tot de publieke opmerkingen van CEO Mark Zuckerberg”, schrijft The Washington Post.

Volgens de Financial Times kwamen de toplui van Facebook tussenbeide om Amerikaanse politici en beroemdheden toe te staan ​​om te posten wat ze wilden, hoewel de berichten volgens de eigen screeningteams van Facebook tegen de regels over misinformatie en schadelijke inhoud ingingen. Zo zou de ultrarechtse website Breitbart een voorkeursbehandeling gekregen hebben van Facebook.

CNN concludeert uit de documenten dat Facebookgroepen vrij hun gang konden gaan om de bestorming van het Capitool op 6 januari te coördineren en dat Facebookwerknemers zich zorgen maakten om de ophitsende posts in risicolanden als Ethiopië, maar geen gehoor vonden bij hun bazen. Hoewel in dat land een burgeroorlog uitbarstte, zou de socialmediareus niet ingegrepen hebben.

Reactie Facebook

De repliek van Facebook op de nieuwe berichten van het consortium is telkens dezelfde: “De kern van deze verhalen is een premisse die onjuist is. Ja, we zijn een bedrijf en we maken winst, maar wie denkt dat we dat doen ten koste van de veiligheid of het welzijn van mensen, begrijpt niet waar onze eigen commerciële belangen liggen.”

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.