De bedrijven Facebook, Amazon, Netflix en Google hebben twee jaar geleden aan reclame samen 17,5 miljard dollar uitgegeven. In 2009 bleef dat bedrag nog beperkt tot 1,1 miljard dollar. Dat blijkt uit een rapport van analisten van het Ad Age Datacenter.
De cijfers tonen volgens Bradley Johnson, analist bij Ad Age, aan op welke manier de zogenaamde FANG-Groep de voorbije jaren zijn greep op de wereldwijde reclamesector heeft uitgebreid.
Kinderschoenen
‘Tien jaar geleden stonden de FANG-bedrijven op het gebied van reclame-uitgaven nog in hun kinderschoenen,’ benadrukt Johnson. ‘Amper een decennium later hebben de vier ondernemingen hun weg naar de top van de Amerikaanse en wereldwijde reclamemarkt gevonden.’
Elf jaar geleden genereerden de vier bedrijven een gezamenlijke omzet van 51 miljard dollar. Twee jaar geleden was dat bedrag echter al opgelopen tot 441 miljard dollar. Maar de advertentie-uitgaven van de ondernemingen lieten nog een snellere groei optekenen.
De wereldwijde reclamebudgetten van de FANG-Groep, gemeten naar percentage van de omzet, kenden tijdens die periode bijna een verdubbeling van 2,2 procent naar 4,0 procent. In die periode stegen de reclamebestedingen van Facebook van 5 miljoen dollar naar 1,1 miljard dollar. De uitgaven van Amazon liepen tegelijkertijd op van 593 miljoen dollar naar 8,2 miljard dollar.
‘Tien jaar geleden was in de lijst van honderd grootste adverteerders ter wereld geen enkel internetbedrijf terug te vinden,’ werpt Bradley Johnson op. ‘In de rangschikking met honderd grootste adverteerders van de Verenigde Staten was de online sector slechts door één onderneming – eBay – vertegenwoordigd.’
‘Vandaag toont de reclamesector een heel ander beeld. De FANG-Groep en andere internetbedrijven zijn nu de belangrijkste pijlers van de groei – zowel in de Verenigde Staten als in de rest van de wereld – van de advertentie-uitgaven.’
Kopers en verkopers
Vorig jaar stonden bij de tweehonderd grootste adverteerders van de Verenigde Staten negentien online bedrijven vermeld. Hun Amerikaanse gezamenlijke reclame-bestedingen lieten dat jaar een groei met 23 procent optekenen.
‘Voor de eerste keer in de geschiedenis behoorden de vier bedrijven uit de FANG-groep allemaal tot de honderd grootste Amerikaanse adverteerders,’ stipt Johnson aan.
‘In de ranglijst met de tweehonderd grootste Amerikaanse adverteerders bleken zeven van de tien bedrijven met de hoogste procentuele groei in reclame-uitgaven uit de internet-sector afkomstig. Ook wereldwijd behoorden zes op de tien marketeers met de hoogste procentuele groei tot de online industrie.’
Johnson merkt nog op dat drie van de vier FANG-bedrijven in de reclamewereld zowel grote kopers als verkopers zijn. Facebook genereerde vorig jaar 99 procent van zijn wereldwijde inkomsten uit reclame. Maar ook Amazon en Alphabet – het moederbedrijf van Google – haalden hoge cijfers. Zij lieten een aandeel van respectievelijk 96 procent en 85 procent optekenen.
Netflix daarentegen heeft elke suggestie van een mogelijke verkoop van reclame op zijn platform voor videostreaming met klem afgewezen.