Het Nederlandse levensmiddelenbedrijf HAK, dat vooral bekend is voor zijn potten appelmoes, bruine bonen en erwten, legt de productie vanaf januari voor zes weken stil vanwege de hoge energieprijzen. Daarmee hopen de Nederlanders de duurste periode van het jaar te omzeilen.
Dat maakte het Nederlandse bedrijf vandaag in een persbericht bekend. “Het is niet alleen de hoge prijs, maar ook de onzekerheid”, zegt directeur Timo Hoogeboom. “Vandaag is het 2 euro voor een kuub gas, maar het is ook wel eens 3 euro geweest. Wat het in januari of februari zal zijn weten we niet, dus om het zekere voor het onzekere te nemen blijven we dan dicht”.
Schappen blijven gevuld
Bijkomend maken de huidige energieprijzen het onrendabel om tijdens de wintermaanden potten fruit en groenten te produceren, zegt Hoogeboom. “We doen er alles aan om de kosten zelf te dekken, zoals met deze productiestop. Maar ondanks deze initiatieven kunnen we aanzienlijke prijsstijgingen niet voorkomen. Het is pijnlijk, maar helaas is het de realiteit.”
De leveringen van groente en fruit zullen echter niet worden beïnvloed, stelt het bedrijf, aangezien het oogstseizoen voorbij is en overige producten – zoals peulvruchten – flexibeler te plannen zijn. Daarnaast heeft de fabrikant nog een ruime voorraad voor onverwachte omstandigheden. De schappen in de supermarkten zullen dus gevuld blijven.
Prijzen zullen stijgen
De Nederlandse fabrikant haalt elk jaar gedurende het oogstseizoen groente van de akkers en weckt ze vervolgens in glazen potten om ze houdbaar te maken. Gedurende dat proces worden de met groenten gevulde potten in een waterbad verwarmd en gesteriliseerd, en dat kost “behoorlijk veel energie” zegt de fabrikant.
Hoogeboom zei ook dat hij verwacht dat de prijzen de komende weken verder zullen blijven stijgen. “Onze appelmoes is al zo’n 20 cent duurder geworden. Als de energieprijzen zo hoog blijven, dan zullen onze producten in totaal zo’n 30 cent duurder worden”.
“Wanneer het niet meer mogelijk is om de hogere energieprijzen door te berekenen aan de consument, kan uiteindelijk ook de beschikbaarheid van producten in gevaar komen”, zei hij. “Als bedrijven maandenlang onder de kostprijs moeten verkopen, gaat het mis.”
(ns)