Exporteert China via luchthaven van Luik bloedgoederen gemaakt in Oeigoerse slavenkampen?

China gebruikt de cargoluchthaven van Luik om goederen vanuit de provincie Xinjiang in te voeren in de EU. Dat stelt het Ecolo-parlementslid Samuel Cogolati aan de kaak in L’Echo.

  • De Chinezen hebben in januari drie cargotoestellen vanuit Kashgar, een stad in het westen van China, waar de Oeigoerse minderheid woont, naar Luik gestuurd. Dat is exact de regio die erom bekend staat de infame strafkampen van de Chinese overheid te herbergen.
  • De Chinese overheid voert een meedogenloze strijd tegen de moslimminderheid in eigen land: de Oeigoeren worden onderdrukt, opgesloten en op de meest mensonwaardige manier behandeld. De VS spreekt officieel van een “genocide”, Europa gaat minder ver, onder meer door de industriële banden met de Chinezen.
  • Maar een deel van de Chinese productie, ook voor westerse bedrijven, verloopt dus via spotgoedkope slavenarbeid in de strafkampen van de Oeigoeren. In Luik kwamen in januari plots goederen toe zoals elektronica, goed voor 75 ton. En Cogolati, die de zaak ontdekte via de Chinese staatsmedia, vermoed dat er meer aan de hand is. Want het transportbedrijf, Xinjiang Tianshun, heeft banden met XPCC, een groot bouwbedrijf in de provincie van de Oeigoeren, dat op de zwarte lijst van de EU staat wegens “ernstige schending van de mensenrechten”.
  • Vorig jaar werd Cogolati samen met nog negen andere Europese Parlementsleden op een zwarte lijst gegooid, omdat ze zich te kritisch opstelden ten opzichte van het Chinese beleid tegen de Oeigoeren. De reactie vanuit Europa na die zet was behoorlijk lauw: de banden met de economische grootmacht lijken te belangrijk.
  • Ondanks het feit dat Ecolo mee in de federale coalitie zit, heeft Vivaldi nog niet veel moeite gedaan om een scherpe positie in te nemen ten opzichte van China. De Europese Unie lijkt andere katten te geselen te hebben, dan de verdrukte minderheid in China te hulp komen.
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20