In juni kondigde Toyota aan een doorbraak te hebben bereikt bij de ontwikkeling van vastestofbatterijen. Ook andere bedrijven, zoals Ford en BMW, werken aan de technologie. Hoewel sceptici geloven dat het nog even zal duren voordat ze op de markt komen, denken steeds meer industriebonzen dat het hek van de dam is.
Vastestofbatterijen komen er écht aan, menen industriebonzen

Waarom is dit belangrijk?
Vastestofbatterijen hebben het potentieel om de industrie op zijn kop te zetten. Het verschil met conventionele lithium-ionbatterijen is dat ze gebruik maken van een vast elektrolyt, in plaats van een vloeibaar. Dat zorgt er niet enkel voor dat ze niet meer in brand kunnen schieten, maar moet ook hun bereik en oplaadtijd drastisch verbeteren. Maar tot nu toe is het moeilijk gebleken om vastestofbatterijen te ontwikkelen.De essentie: Experts uit de batterij-industrie worden steeds optimistischer dat vastestofbatterijen dit decennium nog op de markt zullen komen.
- Volgens Mathias Miedreich, CEO bij het Belgische Umicore, een van de grootste producenten van materialen voor batterijen, zullen vastestofbatterijen tussen 2025 en 2027 op de markt komen. Tegen 2030 zal het marktaandeel zelfs al 10 procent bedragen, vertelt hij aan Financial Times. Hij raakte overtuigd door de snelle vooruitgang die werd geboekt
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.

