Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB) lanceert via Knack en Radio 1 het opmerkelijke voorstel om SUV’s te weren uit stadscentra, naar analogie met het verbod op oude vervuilende wagens in lage-emissiezones. Dat leidt tot hoog oplopende reacties, want de SUV (sport utility vehicle) is een razend populair model bij de autokopers.
Volgens Van Eenoo is de evolutie van het wagenpark naar almaar grotere wagens en SUV’s ‘problematisch op het vlak van klimaat, verkeersveiligheid en ruimtebeslag’. De academica, die eerder actief was bij de Fietsersbond, lanceert daarom het idee om ‘no-SUV-zones’ in te voeren in stadscentra of woonwijken.
‘Meer en meer steden zoals Antwerpen en Brussel beginnen lage-emissiezones (LEZ) in te richten. Maar als we proberen te reguleren welke wagens er in stadscentra nog binnen mogen, moeten we misschien wat breder nadenken en niet enkel de roetuitstoot bekijken’, legde ze in De Ochtend op Radio 1 uit hoe ze tot haar idee kwam.
Van Eenoo wijst er onder meer op dat door de grote massa van een SUV een botsing met een zwakke weggebruiker automatisch zwaardere letsels tot gevolg heeft. En ook de psychologie bij de bestuurder zou volgens haar meespelen. ‘Een SUV zorgt ervoor dat je veiliger zit, en dat je zelf een veiliger gevoel hebt. Maar het zou kunnen dat als je je zelf veiliger voelt, dat je minder alert begint te worden voor de omgeving rond je.’
‘Verantwoordelijkheid van de autoconstructeurs’
De onderzoekster zegt nog dat het niet haar bedoeling is om SUV-eigenaars te diaboliseren. ‘Dit is eerst en vooral de verantwoordelijkheid van de autoproducenten. Hebben we echt een SUV nodig of maken ze ons dat maar wijs? Daarnaast hebben ook de overheden zoals de Europese Unie een belangrijke rol te spelen.’
‘In elk geval is het tijd voor collectieve actie. Door lokale overheden de mogelijkheid te geven om SUV’s uit stadscentra of woonwijken te weren, kunnen we het leefbaar houden’, zegt ze aan Knack.
In een reactie zegt VAB het geen goed idee te vinden ‘om specifieke categorieën van personenwagens te weigeren in steden en gemeenten’. De mobiliteitsclub heeft wel begrip voor de oproep om verkeersveiligheid te verbeteren en wijst erop dat heel wat steden en gemeenten zwaar vervoer al weren en laten omrijden.
(mah)
Lees ook: Toename van het aantal SUV’s doet de reductie in CO2-uitstoot van traditionele wagens teniet