In het nieuws: Het is de website Variety die met het nieuws over een mogelijke prijsverhoging komt. Dat doen ze op basis van een onderzoeksnota van het gespecialiseerde UBS Securities onder leiding van expert John Hodulik.
- Deze nieuwe prijsverhogingen, in combinatie met stijgende advertentie-inkomsten en een aangroei van abonnees, moet de omzetgroei van Netflix in 2024 naar 15 procent brengen. In 2023 kon het bedrijf een groei van 7 procent voorleggen.
Nieuwe strategie
Tijdens de recente earnings call voor het vierde kwartaal van 2023 sprak Netflix-co-CEO Greg Peters ook al over mogelijke prijsverhogingen. In 2023 zijn de abonnementen in de meeste landen namelijk niet opgeslagen. In plaats daarvan besloot de dienst wel het delen van paswoorden strenger aan te pakken. Daardoor werd Netflix in de praktijk wel duurder voor veel mensen. “We zagen dat als een soort vervangende prijsverhoging”, zei Peters daarover.
- “Nu we daar doorheen zijn, kunnen we onze standaardaanpak van prijsverhogingen hervatten”, klonk het. Netflix verhoogde in oktober wel zijn prijzen in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. “Die prijsstijging is beter verlopen dan we hadden verwacht”, laat Peters weten.
- “We zullen doorgaan met het monitoren van andere landen en proberen te beoordelen wanneer we genoeg extra entertainmentwaarde hebben geleverd om te vragen wat meer te betalen. Zo kunnen we alles draaiende houden en blijven investeren in meer geweldige films, series en games voor die leden. Dus, weet je, de samenvattende verklaring zou kunnen zijn: ‘Back to business as usual‘”, besloot Greg Peters.
- De laatste prijsstijging van Netflix in België dateert van januari 2022. De kans dat ons land binnenkort dus een nieuwe prijsstijging tegemoet gaat, lijkt groot.