Even snel naar IKEA? Ga binnen langs de uitgang…

IKEA biedt mooie, robuuste en goedkope meubels te koop aan, maar eenmaal je er binnenstapt, raak je er niet snel buiten.  Alan Henry geeft op LifeHacker de oplossing voor dit probleem: ga gewoon via de uitgang naar binnen!

Elke IKEA is – net als een casino – speciaal ontworpen om je in de war te brengen, je te doen vergeten waarvoor je eigenlijk kwam en je te verleiden met allerlei zaken die je eigenlijk niet nodig hebt, vooraleer je – uren later – te geven waar je voor gekomen bent. De verhalen van koppels die elkaar nog amper terugvinden of op zoek moeten naar hun kinderen nadat ze 20 minuten lang in cirkels hebben rondgedraaid zijn legio.

Deze strategie wordt door de Zweedse meubelmaker zorgvuldig gepland en georkestreerd en heeft zelfs een naam: de “Gruen transfer”. Ze is de reden waarom je altijd zoveel tijd verliest bij IKEA , aldus Alan Penn, professor architecturale computerkunde aan de University College London.

Maar zijn belangrijkste conclusie is de volgende: 60% van wat mensen bij Ikea kopen stond niet op hun boodschappenlijst. En Ikea is nog in iets anders succesvol, zegt Penn. Vele mensen die Ikea niet leuk vinden gaan er om een of andere reden toch telkens terug naartoe.

Wie bij Ikea winkelt doet niets anders dan andere mensen volgen. Zelden kom je iemand tegen die in de andere richting loopt. Is dat wel het geval dan kijkt die bijna altijd boos en ontzet.

Toch kan deze psychologische tactiek op een zeer eenvoudige manier buitenspel worden gezet: door via de uitgang naar binnen te gaan.

✓ Als je langs de uitgang van een doolhof naar binnen gaat, raak je er veel gemakkelijker terug uit.

✓ Je bent direct dichter bij de dingen die je echt nodig hebt: computers om je te helpen specifieke objecten te vinden en de sectie waar je je meubels kan ophalen.

In onderstaande film toont Penn een aantal mappen en digitale modellen van de Ikea-klantenstroom. De film is lang. Na de eerste minuut ga je best rechtstreeks naar minuut 25.30. Er zijn Nederlandstalige ondertitels.

 

Meer
Lees meer...
Markten