Eurostar plant rechtstreekse treinen naar Duitsland en Zwitserland tegen begin jaren 2030


Key takeaways

  • Eurostar is van plan om tegen het begin van de jaren 2030 rechtstreekse treindiensten te lanceren van het Verenigd Koninkrijk naar Duitsland en Zwitserland.
  • Het bedrijf wil rechtstreekse treinen aanbieden van Londen naar Frankfurt in ongeveer vijf uur.
  • De CEO van Eurostar drukt zijn vertrouwen uit in de succesvolle lancering van deze rechtstreekse diensten.

Geconfronteerd met potentiële concurrentie voor haar depotruimte in Londen, plant Eurostar rechtstreekse treindiensten van het Verenigd Koninkrijk naar Duitsland en Zwitserland. De CEO van de spoorwegexploitant over het Kanaal gelooft dat deze nieuwe routes begin 2030 operationeel zullen zijn.

Het vertrouwen van Eurostar komt voort uit een stijging van het aantal passagiers met 5 procent vorig jaar. Het heeft echter ook te kampen met opkomende rivalen die de markt tussen Groot-Brittannië en Frankrijk willen betreden. Het Office of Rail and Road (ORR), de regelgevende instantie voor de spoorwegen, heeft verklaard dat slechts één extra exploitant of de uitbreiding van Eurostar kan worden ondergebracht in het Temple Mills depot in Oost-Londen.

Nog enkele hindernissen voor lancering nieuwe dienst

De nieuwe generatie treinen zal uitgerust zijn voor complexe spoorwegsystemen en langere afstanden. Eurostar erkent echter dat er verschillende uitdagingen zijn, waaronder grenscontroles, stationsinfrastructuur en de coördinatie van dienstregelingen. Ondanks deze obstakels drukt de CEO zijn onwrikbare vertrouwen uit in de succesvolle lancering van deze rechtstreekse diensten dankzij de samenwerking tussen Eurostar, passagiers en overheden.

Optimisme

Dit optimisme wordt verder ondersteund door een memorandum van overeenstemming dat vorige maand werd ondertekend tussen het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland, gericht op het opzetten van rechtstreekse treindiensten tussen de twee landen.

De inkomsten van Eurostar stegen met 2 procent tot 2 miljard euro in 2024, met een passagiersaantal op het hele netwerk van 19,5 miljoen. Het bedrijf moet nog een fabrikant selecteren voor de geplande treinbestelling van 2 miljard euro.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.