Moet Eurostar een compensatie betalen als een trein wordt afgeschaft?

Eurostar heeft vandaag alle ritten naar Parijs geschrapt. De vervoersmaatschappij nam die beslissing nadat er in de buurt van het station Gare du Nord in Parijs een bom uit de Tweede Wereldoorlog werd gevonden. Wat als je vandaag net met de trein naar de Franse hoofdstad wou reizen? Heb je recht op een compensatie?


Key takeaways

  • Er rijden vandaag geen treinen van Eurostar richting Parijs (en omgekeerd) omdat er afgelopen nacht aan de spoorlijnen in Saint-Denis, ten noorden van het centrum van Parijs, een bom uit de Tweede Wereldoorlog werd gevonden.
  • Eurostar moet je treinrit terugbetalen of een andere reisdatum voorstellen.
  • In sommige gevallen moet de vervoersmaatschappij nog andere kosten terugbetalen ook.

In het nieuws: Er kan sinds vrijdagochtend geen enkele trein vertrekken uit of aankomen in Gare du Nord in Parijs.

  • Het treinverkeer is volledig onderbroken na de vondst van een bom uit de Tweede Wereldoorlog. Philippe Tabarot, de Franse minister van Transpor, liet in een reactie aan Sud Radio weten dat het treinverkeer de hele dag verstoord zal zijn.
  • De gevolgen van die storing zijn tot in ons land voelbaar. Zo heeft Eurostar vandaag alle treinen richting Parijs (en omgekeerd) geschrapt. “De getroffen lijnen zijn Londen-Parijs, Parijs-Londen, Brussel-Parijs en Parijs-Brussel”, meldt Eurostar. “De treinen Brussel-Marne la Vallée, Londen-Brussel en Londen-Amsterdam rijden normaal.”

Moet Eurostar de tickets terugbetalen?

Duiding: Eurostar kan in het geval van een afschaffing twee zaken doen.

  • De treinmaatschappij kan je kosteloos de reis laten omboeken. Dat kan bijvoorbeeld al morgen zijn, afhankelijk van de beschikbaarheid.
    • Indien je door de afschaffing vastzit op jouw bestemming moet Eurostar enkele kosten terugbetalen, waaronder extra overnachtingen, maaltijden, vervoer tussen het station en je accommodatie en telefoonkosten (als je iemand moet inlichten die op de bestemming op je staat te wachten).
    • Op de site van Eurostar staat ook dat je het recht hebt om zelf vervangend vervoer te organiseren in het geval van een storing en indien je binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van jouw trein geen vervangend vervoer aangeboden hebt gekregen. Het moet dan wel gaan om “redelijk gemaakte kosten.”
  • Het is ook mogelijk om een terugbetaling van het vervoersticket te vragen. Dat kan via de site.
    • Je kunt enkel een terugbetaling via de site aanvragen als je rechtstreeks een ticket bij Eurostar hebt gekocht. Indien dat niet het geval is, vraagt de vervoersmaatschappij contact op te nemen met de persoon of het bedrijf waar je je ticket hebt gekocht.
    • Euroclear biedt je ook de mogelijkheid om e-voucher aan te vragen als alternatief. Die is na ontvangst twaalf maanden geldig.

Ook dit: Omdat er sprake is van overmacht is Eurostar niet verplicht om je te vergoeden voor “geleden schade.” Het gaat dan onder meer over een vlucht die je door de afgeschafte trein hebt gemist.

  • Als je een reisverzekering hebt afgesloten kan je daar een beroep op doen.
  • In het geval van een gemiste vlucht of overnachting heb je recht op een terugbetaling als de treinrit deel uitmaakt van een reispakket of was inbegrepen bij je vlucht. Dat geldt dus niet als je een treinrit afzonderlijk hebt geboekt.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.