Europese Unie vervangt totaalverbod op verbrandingsmotoren door 90 procent CO2-reductie


Key takeaways

  • De Europese Unie heeft haar plan om de CO2-uitstoot van auto’s te verminderen herzien.
  • Ze eist nu een vermindering van 90 procent in plaats van een totaalverbod op voertuigen met verbrandingsmotoren tegen 2035.
  • De beslissing geeft prioriteit aan de werkzekerheid in de auto-industrie, waardoor Duitse fabrikanten voertuigen met verbrandingsmotoren kunnen blijven produceren en verkopen.

De Europese Unie heeft gekozen voor een flexibelere aanpak om de CO2-uitstoot van auto’s te verminderen. Dit betekent dat het oorspronkelijke plan om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren tegen 2035 volledig te verbieden, wordt losgelaten.

Manfred Weber, voorzitter Europese Volkspartij, zei dat autofabrikanten nu verplicht zullen worden om de CO2-uitstoot van hun wagenpark met 90 procent te verminderen.

Belang voor auto-industrie

Weber wees erop dat de verandering het technologische verbod op verbrandingsmotoren opheft, waardoor Duitse fabrikanten de voertuigen met verbrandingsmotor kunnen blijven produceren en verkopen. Hij benadrukte het belang van de beslissing voor de auto-industrie, die tienduizenden banen in deze cruciale sector behoudt.

Verschillende EU-regeringen, waaronder Duitsland en Italië, en vooraanstaande autofabrikanten zoals Volkswagen, Stellantis, Renault, Mercedes-Benz en BMW, hebben actief campagne gevoerd voor minder strenge regelgeving. Ze hebben ervoor gepleit om consumenten hun eigen keuzes te laten maken over het type voertuig, in plaats van strenge doelstellingen op te leggen die verbrandingsmotoren in feite verbieden. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.