Europese Unie start onderzoek naar Google rond AI-training met online content


Key informatie

  • De Europese Unie is een antitrustonderzoek gestart tegen Google voor mogelijke schending van de mededingingsregels.
  • Er wordt gevreesd dat media inkomsten mislopen doordat Google hun content gebruikt zonder voldoende controle of compensatie.
  • Het onderzoek richt zich op ongelijke toegang tot YouTube-gegevens voor het trainen van artificiële intelligentie (AI)-modellen, wat de concurrentie zou kunnen verstoren.

De Europese Unie is een formeel antitrustonderzoek gestart naar Googles gebruik van content van websites en YouTubevideo’s voor het trainen van zijn artificiële intelligentie (AI), uit bezorgdheid dat dit de mededingingsregels zou kunnen schenden.

Mislopen van inkomsten

Het onderzoek richt zich specifiek op functies zoals AI Overviews en AI Modus in de zoekmachine. Die functies tonen gegenereerde samenvattingen en antwoorden bovenaan de zoekresultaten, gebaseerd op inhoud die door derden is gemaakt. Een belangrijk punt van zorg is dat media en makers inkomsten mislopen doordat zij geen controle hebben over de opname van hun content in de AI-database van Google.

Oneerlijke concurrentie

Het onderzoek betreft ook YouTubevideo’s, die naar verluidt worden gebruikt om AI-modellen te trainen, terwijl concurrenten geen toegang krijgen tot dezelfde inhoud. Volgens de EU kan deze ongelijke toegang de concurrentie verstoren.

Als Google schuldig wordt bevonden, kan het een boete krijgen van 10 procent van zijn jaarlijkse wereldwijde omzet. Het onderzoek wordt gezien als een belangrijke test voor de EU, die moet bepalen hoe effectief zij AI-innovatie kan reguleren, terwijl tegelijkertijd ethische overwegingen worden gewaarborgd. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.