Een merendeel van de EU-lidstaten heeft het licht op het groen gezet voor de extra invoerrechten op Chinese elektrische wagens. Voor sommige producenten kan de totale taks oplopen tot 45 procent. Er wordt weliswaar nog gezocht naar alternatieve maatregelen.
Key takeaways
- Bij de start van november zijn de extra importheffingen op Chinese elektrische wagens definitief van kracht. Die zullen voor vijf jaar gelden.
- Niet alle Europese lidstaten zijn voorstander van de extra importheffingen. Zo kant onder meer Duitsland zich tegen die maatregel.
In het nieuws: Een voldoende meerderheid van EU-lidstaten heeft vandaag voor invoerheffingen op Chinese elektrische wagens gestemd. Die gelden vanaf begin volgende maand, en dat voor vijf jaar.
- De extra invoerrechten zijn het resultaat van een onderzoek van de Europese Commissie naar ‘marktverstorende Chinese subsidies’. Daaruit blijkt dat de Chinese producenten van elektrische wagens een oneerlijk concurrentievoordeel hebben ten opzichte van hun Europese concurrenten.
- De Europese Commissie had begin juli al tijdelijke importheffing geïntroduceerd. Hoeveel de Chinese wagenfabrikanten moeten betalen is afhankelijk van de mate waarin ze hebben meegewerkt aan het onderzoek. De extra belasting komen bovenop een bestaande importheffing van 10 procent.
- Het tarief bedraagt 17 procent voor BYD en 18,8 procent voor Geely.
- Voor de andere merken die meewerkten aan het Europese onderzoek komt de extra heffing uit op 20,7 procent.
- De producenten die weigerden mee te werken, zien de importheffing oplopen tot 35,3 procent.
- Ook Tesla ontsnapt niet aan de extra taks. Voor wagens die het bedrijf van Elon Musk in China produceert, bedraagt het tarief 7,8 procent.
- Tot nu werden de straftarieven nog niet echt betaald, ze werden enkel afgedekt met een bankgarantie per lading. Maar die voorlopige tarieven wil de Europese Commissie nu dus omzetten in definitieve heffingen.
Duurdere Chinese wagens?
Vooruitblik: Chinese EV-fabrikanten zullen moeten beslissen of ze de prijzen van hun voertuigen zullen verhogen ter compensatie van de taks. En dat op een moment dat de afnemende vraag in eigen land hun winstmarges verkleint. Intussen overwegen enkele Chinese autofabrikanten om te investeren in fabrieken in Europa, wat hen zou kunnen helpen om de invoerrechten te omzeilen.
- De extra taksen hebben nu al een impact op de verkoop, meldt het persagentschap Bloomberg. Zo zijn er in de EU in augustus 48 procent minder Chinese wagens verkocht. Het aandeel elektrische auto’s dat in de EU wordt verkocht en in China is gemaakt, is de afgelopen drie jaar gestegen van ongeveer 3 procent naar meer dan 20 procent.
- “Toch zal de tariefverhoging in Europa een “kleine impact” hebben op Chinese fabrikanten omdat de regio slechts een fractie van hun totale verkoop vertegenwoordigt”, merkt Kevin Lau, analist bij de Japanse financiële dienstverlener Daiwa Securities, op. “Europa droeg tussen 1 en 3 procent bij aan de totale omzet van BYD, Geely en SAIC in de eerste vier maanden van dit jaar.”
Niet alle Europese lidstaten steunen de extra invoerrechten op Chinese elektrische wagens
Opgemerkt: Niet alle Europese lidstaten zijn voorstander van de extra importheffingen.
- Terwijl Frankrijk een groot voorstander is en er eerder bij de EU op heeft aangedrongen om onderzoek te starten naar mogelijke tarieven, heeft Duitsland zich ertegen verzet, omdat onze oosterburen zich zorgen maakt over de gevolgen voor hun eigen autofabrikanten die het moeilijk hebben.
- De Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Peter Szijjarto zei donderdag dat zijn land zijn veto zou uitspreken over het voorstel van de Europese Commissie.
Maar: De Europese Commissie hoopt alsnog op overleg met China over alternatieve maatregelen.
- Ze onderhandelt met Chinese autoproducenten over het aanbieden van minimale invoerprijzen of het beperken van het aantal wagens voor de EU-markt.
- De gesprekken met Peking lopen weliswaar niet van een leien dakje. Meer zelfs, China heeft intussen al gereageerd op de extra heffingen met een antidumpingprocedure tegen uit Europa ingevoerde zuivelproducten.
- “Het ministerie van Handel heeft beslist een antidumpingonderzoek te lanceren naar bepaalde zuivelproducten die vanaf 21 augustus 2024 ingevoerd worden uit de Europese Unie”, liet de Chinese overheid in een mededeling weten. Het onderzoek zal naar verwachting een jaar duren, maar kan met zes maanden worden verlengd.