Europese televisiesector versnelt aankoop content; reactie op toenemend aanbod streamingplatformen

De Europese televisiesector bestelt bij productiehuizen en aanverwante partijen beduidend meer programma’s dan in het verleden. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoekers Ampere Analysis over de activiteiten van de Europese omroepen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië, de vijf grootste markten van West-Europa.

“Veel omroepen moeten met aanzienlijke uitdagingen afrekenen”, merkt Ampere Analysis op. “Velen zijn geraakt door de gevolgen van de coronacrisis, die immers veel adverteerders heeft doen besluiten hun reclamebudgetten terug te schroeven.”

“Daarnaast werden ze tevens geconfronteerd met de gestage intrede van de wereldwijde streamingplatformen, die hun nationale territoria zijn binnen gedrongen. Maar nu lijken de grote omroepgroepen in het offensief te gaan.”

Nieuwe producties

“Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar hebben de televisiebedrijven in de vijf grootste markten van West-Europa gezamenlijke bijna zeshonderd nieuwe producties, zowel voor hun traditionele kanalen als voor hun streamingplatformen, gelanceerd.”

“Dat betekent een stijging met 23 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tegenover het tweede kwartaal van twee jaar geleden is er zelfs sprake van een toename met 64 procent.”

“Alle types van programma’s konden op grotere orders rekenen”, voeren de onderzoekers aan. “Bij de fictieprogramma’s kon bijna een verdubbeling worden opgetekend tegenover het tweede kwartaal van vorig jaar.”

“Het gros van de orders was echter voor  andere formats – documentaires, realityprogramma’s en entertainment bedoeld. Die sector nam 80 procent van alle bestellingen voor zijn rekening.”

Keuze en noodzaak

“Bij de meeste groepen was er wellicht sprake van zowel een strategische keuzes als een noodzaak”, voert Richard Broughton, onderzoeksdirecteur bij Ampere Analysis. “Europese omroepen maakten bij de samenstelling van hun programmering in het verleden vooral gebruik van licenties op externe content.”

“Import uit de Verenigde Staten was voor die programmering een belangrijke bron. Maar naarmate de Amerikaanse mediagroepen zich steeds meer op hun eigen platformen richten, moeten potentiële afnemers in Europa alternatieve opties zoeken om de content van hun kanalen te verzamelen.”

Ampere Analysis merkt verder op dat ook on-demand streaming in de Europese televisiesector een steeds belangrijker plaats krijgt.

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar vertegenwoordigde die sector in de vijf grootste televisiemarkten van West-Europa 16 procent van alle orders. Dat betekende een stijging met 5 procentpunt tegenover dezelfde periode twee jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.