Het gebruik van micromobiliteit kent in de Europese steden een bijzonder sterke groei. Dat blijkt uit een rapport op basis van een analyse van de verplaatsingen van bijna 50 miljoen gebruikers van de applicatie Free Now in heel Europa.
De onderzoekers merken daarbij op dat het aantal verplaatsingen met microbiliteit in de onderzochte steden over een periode van twee jaar met bijna 221 procent is gestegen. Het aantal gebruikers is tijdens diezelfde periode met 27 procent toegenomen.
Londen
Uit het rapport van Free Now blijkt dat 73 procent van de verplaatsingen in Europa met de elektrische scooter (e-scooter) en 27 procent met de elektrische fiets (e-bike) werden afgelegd. Deze methoden bleken vooral populair bij Britse gebruikers.
Alleen al vorig jaar bleek daar het aantal verplaatsingen met micromobiliteit met 200 procent te zijn gestegen. Dit was vooral duidelijk in Londen, waar populaire toeristische gebieden zoals Covent Garden en Trafalgar Square naar voren kwamen als enkele van de toplocaties voor gebruikers van Free Now.
De Engelse hoofdstad stond ook centraal in een van de andere belangrijke trends in het rapport. In het Verenigd Koninkrijk bleek immers ook het gebruik van taxi’s en minicabs het voorbije jaar met de helft te zijn toegenomen, waarbij Londen opvalt in de ranglijst wat betreft het aantal uren dat het vervoermiddel wordt gebruikt.
Volgens het rapport hebben reizigers in heel Europa hun verwachtingen ten aanzien van duurzame mobiliteit verhoogd. Er kon immers worden vastgesteld dat 91 procent van de Europeanen duurzame vervoerswijzen nu even belangrijk of belangrijker vindt dan in de periode voor de uitbraak van de energiecrisis.
“De bevindingen van het rapport lijken het concept van de vijftien-minuten-steden te ondersteunen. In een stad zoals Londen laat micromobiliteit een gemiddelde reistijd van dertien minuten optekenen. Dit cijfer toont de waarde van inspanningen die worden gedaan om belangrijke locaties beter toegankelijker te maken zonder het gebruik van de auto.”
Trends
De vijftien-minuten-stad is ook een van de belangrijkste trends die in het rapport voor de volgende twaalf maanden naar voor worden geschoven. Andere toepassingen daarin zijn gezamenlijke platformen voor een bredere waaier mobiliteitsoplossingen, flexibele mobiliteitsbudgetten en samenwerking rond duurzame mobiliteit.
Daarbij wordt opgemerkt dat inmiddels 60 procent van de Europese burgers vragende partij zou zijn voor één gezamenlijke applicatie die alle mobiliteitsapplicaties integreert en niet langer werkt met afzonderlijke platformen voor elke individuele vervoerwijze.
“We spreken inmiddels niet alleen meer over oplossingen die de burger toelaten zich gemakkelijker te verplaatsen”, voert Stephen Joseph, professor intelligente mobiliteit aan de University of Hertfordshire en voorzitter van Smart Transport, aan in een commentaar op het rapport.
“Steeds belangrijker wordt immers de totale visie op de steden. Minder dominantie door particuliere auto’s betekent dat er meer ruimte beschikbaar komt voor mensen, groene ruimten, parken en cafés en een gezondere lucht.”