Europese markt is rijp voor betaalbare elektrische wagens uit China

Europese markt is rijp voor betaalbare elektrische wagens uit China
Chinese elektrische wagens kunnen ook in Europa een groot marktaandeel opbouwen. – Gilles Sabrie/Bloomberg via Getty Images

Chinese autobouwers dreigen op de Europese markt voor elektrische wagens een grote concurrent voor de lokale fabrikanten te worden. De Chinese bedrijven kunnen hun wagens immers aan beduidend lagere prijzen aanbieden dan de Europese constructeurs. Daarvoor heeft Patrick Koller, chief executive van toeleverancier Forvia, tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas gewaarschuwd.

Waarom is dit belangrijk?

De kostprijs van een elektrische auto ligt in China gemiddeld 10.000 euro lager dan in Europa. Daarmee kan China rekenen op een overweldigend kostenvoordeel dat de Europese fabrikanten op hun thuismarkt onder druk dreigt te zullen zetten.

Chinese elektrische wagens zien kansen in Europa: “De Europese consumenten zijn op zoek naar betaalbare elektrische wagens”, waarschuwt Patrick Koller.

  • “China kan met zijn goedkopere wagens, die bovendien kwalitatief inmiddels een hoog niveau hebben bereikt, perfect op die behoefte inspelen. Europa zal de import van die Chinese wagens niet kunnen tegenhouden.”
  • “De kwestie is voor Europa gevaarlijker dan voor de Verenigde Staten. Hoge heffingen op de import op de Amerikaanse markt hebben de aanwezigheid van Chinese wagens in de Verenigde Staten beperkt.”
  • Het probleem blijkt door een studie van analist Jato Dynamics duidelijk naar voor gebracht. De gemiddelde prijzen van elektrische wagens zijn in Europa en de Verenigde Staten de voorbije jaren sterk gestegen.
  • Midden vorig decennium was er daarbij in Europa sprake van een gemiddelde prijs van 48.942 euro. Dat niveau is nu gestegen tot 55.821 euro. Tijdens diezelfde periode werd in de Verenigde Staten een toename van 53.038 euro naar 63.864 euro opgetekend.
  • In China kon echter tegelijkertijd een daling van 66.819 euro naar 31.829 euro worden gemeld. Die inkrimping heeft trouwens ook op de Chinese markt voor benzinewagens tot een prijsverlaging geleid.

Lagere kosten voor arbeid en ontwikkeling: De lagere prijzen bij de Chinese constructeurs van elektrische wagens hebben volgens Koller een aantal verklaringen.

  • De topman van Forvia wijst daarbij onder meer op beperkte uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling en lagere arbeidskosten.
  • “Europa staat relatief open voor voertuigen die uit China zijn geïmporteerd”, betoogt hij. “Chinese fabrikanten zijn, net zoals internationale groepen zoals Tesla, bijzonder geïnteresseerd om op die mogelijkheden in te spelen en hun zendingen op te voeren.”
  • Koller voegt eraan toe dat ook de argumenten over de lagere veiligheidsratings van de Chinese wagens niet langer standhouden. “Op de veiligheidsratings van de Europese toezichthouders hebben deze Chinese wagens de hoogste waardering ontvangen”, benadrukt hij.
  • Chinese merken hebben op de Europese markt voor elektrische wagens momenteel een aandeel van 5,8 procent. Volgens het Franse adviesbureau Inovev zal de volgende jaren een sterke stijging worden verwacht. “Chinese merken zullen meer goedkope modellen op de markt brengen”, luidt het daarbij. “

Brandstofcellen: Koller stelde tenslotte nog dat Forvia, vorig jaar ontstaan uit een fusie tussen Hella en Faurecia, meer zal investeren in de Verenigde Staten.

  • Daarbij wil het bedrijf gedeeltelijk profiteren van de stimuleringsmaatregelen die de Amerikaanse regering de voorbije zomer in de Inflation Reduction Act naar voor heeft gebracht.
  • Forvia ziet onder meer mogelijkheden in de ontwikkeling van brandstofcellen voor Noord-Amerikaanse pickups. Koller beklemtoonde te verwachten dat midden dit decennium in de Verenigde Staten een wagen pickup met brandstofcellen op de markt zal worden gebracht.
  • Forvia heeft zelf in het bedrijf Symbio, ontwikkelaar van technologieën voor brandstofcellen, geïnvesteerd.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.