Ondanks de ineenstorting dit jaar van Thomas Cook, Adria Airways, Flybmi, Jet Airways en Wow Air, zal het aantal beschikbare stoelen voor Europese reizigers volgende winter met bijna 4 procent toenemen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Anker Report.
De snelst groeiende luchtvaartmaatschappij in de regio is de Hongaarse budgetvlieger Wizz Air, die tegenover vorige winter zijn capaciteit met 23 procent wil verhogen.
Grotere vliegtuigen
‘De Europese luchthavens zullen volgens het rapport volgende winter 2,5 procent meer vliegtuigen ontvangen dan dezelfde periode vorig jaar,’ zegt Simon Calder, reiscorrespondent van de Britse krant The Independent. ‘De totale reizigerscapaciteit zal echter met 3,7 procent stijgen. Dit verschil kan worden toegeschreven aan de introductie van grotere vliegtuigen.’
‘Wanneer men naar de aangeboden passagierskilometers kijkt, is er nog van een sterkere groei sprake. Dat kan worden toegeschreven aan een toename van de gemiddelde lengte van de vluchten.’
‘In de Europese budgetsector heeft Wizz Air zich nu duidelijk op een derde plaats, na Ryanair en EasyJet, genesteld,’ aldus het Anker Report. ‘Het Spaanse Vueling staat op een vierde plaats.’
Inkrimping
Na Wizz Air toont Turkish Airlines zich de snelst groeiende Europese luchtvaartmaatschappij. Turkish Airlines voegt aan zijn aanbod 6 procent extra capaciteit toe. De Turkse carrier profiteert van de bijkomende capaciteit op de nieuwe luchthaven van Istanbul. Ryanair zou een groei van 4 procent in het vooruitzicht stellen. Bij EasyJet zou er daarentegen alleen een stijging zijn op zijn acht uitvalsbasissen in Egypte, Israël, Jordanië en Marokko.
‘Flybe en Norwegian tonen anderzijds de grootste inkrimping,’ zegt Simon Calder. ‘Flybe, dat is overgenomen door een consortium rond Virgin Atlantic, slankt zijn aanbod met 16 procent af. De carrier, die zwaar verlieslatend was, heeft voor de volgende winter veel in onrendabele routes gesneden. De nieuwe eigenaren maken wel gewag van plannen om het regionale netwerk van het bedrijf te laten groeien. ‘
‘Norwegian heeft zijn wintercapaciteit met 18 procent beperkt. Ook dat bedrijf worstelt met aanhoudende financiële problemen. Bovendien is de onderneming getroffen door het vliegverbod dat aan de Boeing 737 Max is opgelegd.’
In de top dertig met grootste aanbieders van Europese reizigerscapaciteit staan twee bedrijven uit andere werelddelen. Emirates staat als 23ste in de rangschikking, terwijl Qatar op een 30ste plaats is genoteerd.