De Nederlandse Diesel Emission Justice Foundation (DEJF) lanceerde dinsdag in Brussel een groepsclaim op Europees niveau tegen de autobouwer Volkswagen.
De vzw wil een compensatie verkrijgen voor de gedupeerden van de zogenaamde sjoemelsoftware.
Het maakt gebruik van de Nederlandse Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade (WCAM), die het mogelijk maakt om een schikking bindend te verklaren voor alle benadeelde autobezitters in de EU.
Bindend
‘Er bestaat niet zoiets als een Europese groepsclaim, waardoor Europese gedupeerden in tegenstelling tot die in de VS en Australië tot nu toe in de kou zijn blijven staan’, zegt advocaat Laurent Arnauts, die samen met Geert Lenssens de gerechtelijke procedures voor België begeleidt. ‘Via de WCAM zou dat wel moeten lukken.’
Zo zou een procedure gestart kunnen worden voor het Amsterdamse hof van beroep en als een schikking wordt bereikt, kan die bindend verklaard worden voor alle benadeelde autobezitters in de EU, zowel consumenten als professionelen en bedrijven.
‘Zo’n procedure zou sneller en gemakkelijker zijn voor de eisers en positief voor Volkswagen, die zijn imago kan herstellen door een punt te zetten achter het verleden. Bovendien zouden de diverse nationale procedures in Europa, die jaren kunnen aanslepen, beëindigd worden.’
Signaal
DEJF, dat zijn hoofdkantoor in Amsterdam heeft, wil met de massaclaim niet alleen de gedupeerden compenseren, maar ook een signaal geven aan grote bedrijven dat ze hun verantwoordelijkheid moeten opnemen. Daarnaast hoopt de vzw de Europese autoriteiten aan te zetten om te komen tot een Europese geschillenregeling, zodat de Europese burgers niet meer gediscrimineerd worden.
Een hoeksteen in de claim tegen VW worden de conformiteitscertificaten, waarin valse uitstootniveaus worden vermeld. De advocaten onderzoeken de mogelijke strafrechtelijke aspecten van de situatie.
D’Ieteren
De klacht is gericht tegen bedrijven van de Volkswagen Group maar kan ook andere bedrijven betrekken, waaronder het Belgische importbedrijf D’Ieteren, de softwareprovider Robert Bosch en de verzekeraars van de tegenpartijen.
In september 2015 raakte bekend dat Volkswagen sjoemelsoftware installeerde in dieselwagens tussen 2009 en 2015, waardoor ze bij uitstoottesten conform leken met de Europese wetgeving rond de uitstoot van schadelijke stoffen. In heel Europa waren minstens 8,5 miljoen wagens betrokken, in België gaat het om 400.000 wagens.
Herstellingen
Naast een negatieve impact op het milieu en de gezondheid, berokkende de sjoemelsoftware ook schade voor de eigenaars, zegt DEJF. Zo werden de voertuigen door VW wel hersteld, maar waren nog extra herstellingen nodig die niet door VW werden betaald. Die hadden ook een impact op de levensduur van de wagen.
Wie zich wil aansluiten bij de claim kan zich registreren op de website www.emissionsjustice.com. Wie zich aansluit moet op voorhand niets betalen. Achteraf wordt een bedrag van maximaal 27,5 procent van het gerecupereerde bedrag en de kosten afgetrokken van de compensatie.