Slechtste juni voor Europese autoverkoop sinds 1996: “De industrie zal de voorraadsbeperkingen niet snel overwinnen”

Europese autoproducenten hadden hun slechtste jaar in decennia: de verkoop van nieuwe wagens kent een laagtepunt dat niet werd bereikt sinds 1996. Aanhoudende problemen met de voorraadketen en een torenhoge inflatie lijken de schuldigen te zijn.

Volgens data van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), de grootste lobbygroep van de industrie binnen het continent, werden in juni 17 procent minder nieuwe wagens verkocht dan het jaar ervoor. ‘Koploper’ in die ontnuchterende cijfers is Volkswagen Group: de Duitse autoreus verkocht maar liefst 24 procent minder auto’s dan in juni 2021.

Een van de grootste oorzaken van de armzalige cijfers is het aanhoudende wereldwijde chiptekort. Die markt kampt al een tijdje lang met hardnekkige prijsstijgingen, veroorzaakt door de coronapandemie en uitzonderlijk zware droogtes in Taiwan, ‘s werelds grootste chipproducent. Om chips te vervaardigen, is immers een grote hoeveelheid water nodig.

Daar komt nog eens bovenop dat de inflatie in Europa de voorbije maanden zienderogen stijgt: die zal in de eurozone in 2022, volgens schattingen van de Europese Commissie, zo’n 7,6 procent bedragen, met uitschieters van meer dan 20 procent in sommige landen. Daardoor neemt de koopkracht van consumenten af, waardoor zij sneller de aankoop van een nieuwe wagen zullen uitstellen.

Bevoorradingsketen kampt nog altijd met problemen

Ook de bevoorradingsketen voor onderdelen en rauwe materialen kreunt onder de zware economische situatie. De prijs van bepaalde chemicaliën die voor de productie van wagens worden gebruikt, zoals benzeen, rijzen de voorbije maanden de pan uit. Die prijsstijging wordt doorgerekend naar klanten, die zich genoodzaakt voelen om dieper in de buidel te tasten voor nieuwe wagens.

Volgens een rapport van analysefirma LMC Automotive zal de autoindustrie door al die factoren nog een tijdje lang een dip kennen. “De industrie zal de voorraadsbeperkingen niet snel overwinnen”, zegt de onderneming. 

Tel daar nog eens bij dat het nakende energietekort ertoe kan leiden dat de productie nog duurder wordt, en het wordt snel duidelijk dat de autoindustrie geen goede vooruitzichten geniet. 

Licht aan de horizon

Toch is het niet enkel kommer en kwel. Volgens een analyse van Bloomberg Intelligence is het best mogelijk dat de autoverkoop de komende maand weer een stijging zal kennen tegenover juli 2021. Dat komt echter vooral omdat er vorig jaar tijdens die maand een stuk minder auto’s werden verkocht dan in juni. Bloomberg noemt de vergelijking dan ook “gemakkelijk”.

Hoewel dat dus niet betekent dat de problemen opgelost raken, is het wel een symbolische overwinning voor automakers: de verkoop is immers al 12 maanden op een rij lager dan tijdens dezelfde maand een jaar eerder. 

(fjc)

Meer