7 van elke 10 managers in de auto-industrie verwacht dat in 2030 slechts 5 procent van de globale autoproductie nog in West-Europa zal plaatsvinden. Vandaag is dat nog 15 procent.
Amper 15 jaar geleden was Europa nog de grootste autoproducent ter wereld. Één op elke vier wagens werd op het oude continent geproduceerd. Maar dat percentage is de voorbije jaren steeds verder blijven dalen. Nieuwe spelers – voornamelijk China en zijn Aziatische buurlanden – brachten niet enkel nieuwe merken, maar ook honderden miljoenen nieuwe klanten. In 2017 produceerde Europa nog 15% van de globale productie. China tekende toen al voor het dubbele daarvan. Maar volgens de laatste studie van KPMG blijft daar voor Europa tegen het einde van volgend decennium nog 5% van over. We spreken dan nog over zo’n 6,1 miljoen wagens per jaar.
Europese auto-industrie: pessimisme troef
Dat pessimisme (of realisme) wordt ook binnen de Europese autoproducenten steeds vaker uitgesproken. Bijna de helft van de managers in de autosector verwacht dat China de komende tijd zijn voorsprong verder uitbouwt. Vooral omdat het land één van de drie grootste producenten van batterijcomponenten is. De beschikbaarheid van ruwe grondstoffen is volgens driekwart van de executives mee bepalend voor de aandrijflijntechnologie die in het betreffende land wordt gekozen.
Blijven er nog kansen voor West-Europa om enige rol van belang te spelen? Als die er al zijn dan liggen ze volgens het rapport wel degelijk op vlak van Internet of Things en automatisering. Kennis wordt dus de Europese grondstof. Maar dan moeten de Europese autoproducenten wel blijven inzetten op het design van hun wagens en het prestige dat hun merken uitstralen.
2040: veel soorten aandrijving bestaan naast elkaar
In een vorige editie van het jaarlijkse KPMG-onderzoek werd de verbrandingsmotor nog zo goed als afgeschreven. Nu denken de ondervraagden dat ook in 2040 nog veel soorten aandrijving naast elkaar zullen bestaan. Batterij aangedreven elektrische auto’s (30%) zullen naast hybride voertuigen (25%), voertuigen met brandstofcellen (23%) en auto’s met een interne verbrandingsmotor (23%) bestaan. Één internationale standaard is de komende jaren dan ook niet aan de orde.
Opmerkelijk: Dezelfde herstructurering die de autoproducenten zullen ondergaan, zal ook haar sporen nalaten in het retailnetwerk. De helft van de ondervraagden verwacht dat tegen 2035 ruim 30% tot 50% van alle retailoutlets verdwijnt. Het product auto blijft wel de drijvende kracht achter de retailstrategie. Maar dat gebeurt volgens 80% van de ondervraagden straks vanuit de dienstverlening en niet vanuit de verkoop (tenzij dan tweedehands).