Autopilot, de zelfrijdende technologie van de Amerikaanse autobouwer Tesla, laat op het gebied van veiligheid slechts middelmatige prestaties optekenen. Dat zegt een rapport van het European New Car Assessment Program (NCAP) en de Britse verzekeraar Thatcham Research, waarbij tien systemen voor zelfrijdende auto’s werden getest.
Autopilot eindigde in de algemene rangschikking op een zesde plaats. De Duitse luxemerken halen de hoogste scores.
Mercedes
De zelfrijdende technologie die in het Model 3 van Tesla is geïnstalleerd is volgens het rapport niet goed in staat om de chauffeur de aandacht op het verkeer te laten houden. Op dat vlak kreeg Autopilot slechts een score van 36 punten.
Op het gebied van prestaties en de capaciteit om op noodsituaties te reageren, voerde de technologie van Tesla daarentegen de ranglijst aan. In totaal verzamelde Autopilot 131 punten. Daarmee kreeg de technologie een middelmatig eindrapport.
Het zelfrijdende systeem van de Mercedes GLE voerde de algemene rangschikking aan met 174 punten. Op het vlak van engagement, waar Autopilot ondermaats presteerde, haalde de technologie van het Duitse luxemerk een score van 85 punten. De meeste andere wagens uit het onderzoek lieten op die test scores van minstens 70 punten optekenen.
Veiligheidsspecialisten hebben al vaak gewaarschuwd dat consumenten de capaciteiten van de systemen voor zelfrijdende auto’s dreigen te overschatten. ‘Dit wordt nog versterkt door de naam die deze systemen van de autofabrikanten meekrijgen,’ zeggen zij.
Daarbij verwijzen ze naar benamingen zoals Autopilot (Tesla), ProPilot (Nissan) of Co-Pilot (Ford).
Gevaarlijke misvatting
In de Verenigde Staten kreeg Autopilot eerder ook al kritiek van de National Transportation Safety Board. Daarbij werd erop gewezen dat de technologie de bestuurders toelaat hun aandacht van de weg af te wenden.
Autopilot kan daarbij veel autobestuurders suggereren dat de technologie de wagen volledig onder controle heeft. De Amerikaanse toezichthouders onderzochten de voorbije vier jaar al vijftien ongevallen waarbij voertuigen van Tesla met Autopilot waren betrokken.
‘Helaas zijn er automobilisten die denken dat ze vandaag al een zelfrijdende auto kunnen kopen,’ zegt Matthew Avery, onderzoeksdirecteur bij Thatcham Research. ‘Dit is een gevaarlijke misvatting waarbij te veel controle wordt gegeven aan voertuigen die niet klaar zijn om aan alle situaties het hoofd te bieden.’
Naast de Mercedes GLE kregen ook de systemen van de BMW 3-Serie en de Audi Q8 de hoogste beoordeling. Onderaan de lijst staan de Renault Clio en Peugeot. De aangeboden assistentie van de Franse merken zou onvoldoende verfijnd zijn.