In Europa zijn hybride en elektrische auto’s voor de eerste keer in de geschiedenis populairder geworden dan dieselwagens. Dat blijkt uit een rapport van consulent Jato Dynamics, gebaseerd op een analyse van de autoverkoop tijdens de maand september in 27 Europese markten.
Daarmee vindt de overgang van verbrandingsmotoren naar een hybride en elektrische aandrijving volgens de analisten eindelijk plaats.
Records
In september werden in Europa 1,30 miljoen nieuwe personenwagens verkocht, tegenover 1,28 miljoen eenheden dezelfde maand het jaar voordien. De verkoop van hybride en elektrische wagens liet echter een stijging met 139 procent tot 327.800 exemplaren optekenen.
Dat realiseerden de elektrische en hybride wagens een marktaandeel van 25,3 procent. De sector boekten daarmee zowel bij de verkoop als het marktaandeel een nieuw Europees record.
Het marktaandeel van dieselwagens viel daarentegen terug tot 24,8 procent. Benzine bleef echter met 47 procent bij de Europese autokoper nog altijd de populairste brandstof.
‘De groei van het marktaandeel van de hybride en elektrische motoren is vooral te danken aan beleidsmaatregelen en premies,’ erkent Felipe Munoz, analist bij Jato Dynamics. ‘Maar anderzijds tonen de cijfers ook aan dat consumenten bereid zijn de nieuwe technologieën te adopteren.’
‘Europa is duidelijk klaar voor de elektrische revolutie. Tien jaar geleden hadden dieselwagens in de Europese autoverkoop nog een marktaandeel van meer dan 50 procent.’
ID.3
Het Model 3 van Tesla eiste met een verkoop met 15.702 exemplaren het Europese marktleiderschap op, gevolgd door de Toyota Corolla (15.093), de Ford Puma (12.251), de Toyota C-HR (11.991) en de Renault Zoe (11.023).
‘Binnen de top tien kunnen echter slechts drie volledig elektrische modellen worden opgemerkt,’ voert Munoz aan. ‘Naast het Model 3 en de Renault Zoe is er ook nog de Volkswagen ID.3 op een negende plaats.’ De andere wagens in de top tien maken gebruik van een hybride technologie.
In de totale verkopen van hybride en elektrische wagens werpt Toyota zich met 47.449 exemplaren – verdeeld over vijf modellen – als marktleider op. Volkswagen volgt met 40.300 eenheden op een tweede plaats.
‘Toyota dankt zijn marktleiderschap aan zijn aanhoudende dominantie in het hybride segment,’ zegt Munoz. ‘Volkswagen blijkt echter een belangrijke concurrent te worden. De Duitse groep heeft zich vrij laat op de markt van de elektrische auto’s gemanifesteerd, maar zijn competitieve producten winnen snel terrein. De Volkswagen ID.3 heeft daarbij een indrukwekkende start gemaakt.’