Europa zet hoog in op recycling batterijen van elektrische voertuigen, maar de sector moet dringend worden ontwikkeld

Afgelopen week werd in Finland een nieuwe batterijrecyclingfabriek in gebruik genomen. Er zijn slechts een handvol van dergelijke fabrieken in Europa. Tegen 2030 wil de EU dat 15 procent van de grondstoffen voor batterijen afkomstig is van recycling.

Waarom is dit belangrijk?

Europa is op weg naar een groene energietransitie. Recycling van batterijen voor elektrische voertuigen moet daarin een belangrijke rol spelen, niet in de laatste plaats om de afhankelijkheid van externe leveranciers van grondstoffen (zoals China) te verminderen. Maar van dergelijke faciliteiten zijn er in Europa slechts een handvol.

In het nieuws: De Finse energiegigant Fortum kondigde aan dat het afgelopen week zijn batterijrecyclingfabriek in gebruik heeft genomen.

  • Hiervoor gebruikt het de “zwarte massa” van batterijen van elektrische voertuigen (die snel worden afgedankt). Dat wil zeggen, het residu van geplette batterijen.
  • De energiegigant zegt 95 procent van de materialen die zich in deze zwarte massa bevinden te kunnen terugwinnen, met name kobalt en nikkel.
    • Voor het terugwinnen van lithium zal het wachten zijn op een uitbreiding van de fabriek, gepland voor 2025, aldus Fortum.
  • Dit zou de eerste fabriek in haar soort zijn in Europa. “Anderen hebben deze mogelijkheid niet en het zal nog wel even duren voordat ze die wel hebben”, benadrukt het hoofd van de batterijafdeling, Tero Hollander, geciteerd door Euractiv.

Recycling is cruciaal

Waar het op neerkomt: recycling is cruciaal.

  • Voor de groene energietransitie, die onder meer gebaseerd is op elektrische voertuigen, zal Europa meer kritieke grondstoffen nodig hebben. En de vraag naar deze grondstoffen is groot, overal ter wereld. Sommige landen beperken de toegang tot lithium of nikkel, terwijl Brussel niet van plan is de hulpbronnen in zijn eigen bodem te gaan exploiteren.
  • Recycling moet dus een belangrijke rol gaan spelen. Volgens de laatste versie van de Grondstoffenwet moet in 2030 15 procent van de kritieke grondstoffen die in Europa worden gebruikt, afkomstig zijn van recycling.
  • Maar de Europese recyclingsector moet nog verder worden ontwikkeld. Naast Fortum zijn er nog maar een beperkt aantal andere batterijrecyclingbedrijven in Noord-Europa, wiens gezamenlijke output momenteel ontoereikend is voor een groene energietransitie.
    • Zo is er Hydrovolt in Noorwegen, een joint venture tussen de Noorse aluminiumproducent Hydro en de Zweedse batterijfabrikant Northvolt. Deze is in mei vorig jaar in bedrijf genomen
    • Er is ook Revolt Ett, een “gigafabriek” van Northvolt in Zweden. Recyclingactiviteiten zijn momenteel nog niet van start gegaan en het is niet bekend wanneer deze zullen beginnen.
    • De Franse groep SNAM heeft op dit moment twee recyclingbedrijven in het zuiden van het land. Maar het recycleren van batterijen voor elektrische voertuigen is niet hun hoofdactiviteit, waardoor hun output van gerecycled materiaal minimaal is.
  • Ook in België wil Wallonië een productie- en/of recyclingfabriek voor batterijen voor elektrische voertuigen aantrekken. Het gewest lanceerde begin deze maand een projectoproep met een budget van 50 miljoen euro.

(fjc)

Meer