Europa is voor de verkoop van elektrische wagens het voorbije kwartaal een grotere markt geworden dan China. Dat is de boodschap van een rapport van consulent PricewaterhouseCoopers (PwC).
De cijfers weerspiegelen volgens het rapport vooral de impact die de uitbraak van de coronapandemie de eerste maanden van dit jaar op de Chinese samenleving heeft gehad.
In Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje – de vijf grootste automarkten van de Europese Unie – werden het voorbije kwartaal in totaal 79.300 elektrische wagens verkocht. In China werd tijdens diezelfde periode een verkoop van 77.256 exemplaren gemeld.
Omgekeerd
‘In vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar, kon Europa een verdubbeling van de verkoop melden,’ aldus het rapport. ‘In China was er tegelijkertijd sprake van een halvering.’
‘De volgende maanden zou echter een omgekeerde trend kunnen worden vastgesteld. De Europese automarkt wordt immers geconfronteerd met de impact van de quarantaine en lockdown. In China worden de beperkingen daarentegen geleidelijk opgeheven.’
In China zijn tot nu toe 84.000 corona-besmettingen geregistreerd. Meer dan 80 procent van die besmettingen zijn gesitueerd in de provincie Hubei, waar de autostad Wuhan is gevestigd. ‘De besmettingen bereikten in Hubei midden februari een hoogtepunt,’ aldus Bloomberg. ‘Er zijn nu bijna geen nieuwe infecties meer. Dat biedt China de kans om zijn positie als leidinggevende markt voor elektrische voertuigen te herwinnen.’
‘De Chinese overheid introduceert opnieuw incentives – zowel subsidies als belastingvoordelen – voor elektrische voertuigen’ werpt onderzoeksleider Felix Kuhnert op. ‘Aangezien China ook de productiecapaciteit heeft, zal het land wellicht later dit jaar opnieuw het voortouw nemen in de registraties van nieuwe elektrische wagens.’
Politieke wil
De volgende jaren verwacht Kuhnert een nek-aan-nekrace tussen China en Europa. De uiteindelijke uitkomst daarvan zal volgens hem worden bepaald door de politieke wil, verbeteringen in de laadinfrastructuur en de kwaliteit en beschikbaarheid van elektrische voertuigen.
In Europa was de Renault Zoe het voorbije kwartaal verreweg de meest populaire elektrische wagen, gevolgd door de Peugeot 208 EV en de Volkswagen eGolf. Bij de hybride modellen wordt de ranglijst aangevoerd door de Outlander PHEV van Mitsubishi.