Europa moet het tempo van de installatie van nieuwe laadpalen voor elektrische wagens dringend en drastisch opvoeren. Dat heeft Oliver Zipse, chief executive van BMW en voorzitter van de Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (Acea), gezegd.
“De Europese vloot elektrische wagens groeit beduidend sneller dan het aantal oplaadmogelijkheden”, merkt Oliver Zipse op. “Na een aarzelende aanloopfase, brengen de gevestigde autofabrikanten steeds meer elektrische modellen op de markt.”
Keerzijde
“We kunnen hier niet langer meer spreken over een nichesector”, zegt Zipse nog. “Er is immers sprake van voertuigen die tegen betaalbare prijzen perfect voor het dagelijks gebruik geschikt zijn.”
“In combinatie met incentives van de overheid om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren, neemt de vraag dan ook snel toe. Het marktaandeel van de elektrische wagens in de Europese autovloot wordt steeds groter.”
“De keerzijde van dit succes is echter dat de uitbreiding van de laadinfrastructuur de ontwikkeling van het aantal registraties niet kan bijhouden”, zegt Zipse. “Hoewel veel eigenaars van een elektrisch voertuig thuis opladen, blijkt dat voor een groot deel van de vloot niet mogelijk.”
“Vele chauffeurs moeten immers hun elektrische wagen op straat parkeren. Daar zijn de oplaadmogelijkheden beperkt. Bovendien dient tijdens langere verplaatsingen onderweg vaak halt te worden gehouden om de batterij weer op te laden.”
Zorgwekkend
“Dit is een zorgwekkende ontwikkeling”, voert Oliver Zipse nog aan. “Een onderzoek van consulent McKinsey heeft immers uitgewezen dat de verkoop van elektrische voertuigen de voorbije vijf jaar een vertienvoudiging heeft gekend. Het arsenaal aan laadstations is tijdens diezelfde periode slechts tweeënhalve keer groter geworden.”
“Om gelijke tred te kunnen houden met de verkoop van de elektrische wagens, zouden tot het einde van dit decennium in de Europese Unie 6,8 miljoen openbare oplaadpunten moeten worden gecreëerd. Dat zou overeenkomen met veertienduizend nieuwe laadpunten per week. Momenteel blijft dat tempo echter onder de tweeduizend exemplaren per week.”
De Acea voert daarbij nog aan dat er ook meer infrastructuur voor bedrijfsvoertuigen moet worden voorzien. “Vrachtwagens hebben meer ruimte en een hoger laadvermogen nodig dan personenauto’s”, voert de Europese sectororganisatie aan. Tegen eind dit decennium zouden volgens de Acea in de Europese Unie 279.000 oplaadpunten voor bedrijfswagens moeten worden voorzien.