De Europese Commissie komt later deze week met een aanklacht tegen Amazon omdat het data van externe verkopers zou gebruiken om zijn eigen versie van de producten te maken. Dat zeggen bronnen aan de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
Amazon loopt al langer in het vizier van de EU. Twee jaar geleden opende de Commissie een onderzoek naar de internetreus en zijn concurrentiepraktijken. De aanklacht zou het sluitstuk zijn van het onderzoek.
Uit onderzoek van onder andere The Wall Street Journal blijkt dat Amazon data van externe verkopers op zijn platform gebruikt om dezelfde producten te ontwikkelen, maar ze dan aan te bieden als product van Amazon en er dus zelf geld mee te verdienen. Amazon heeft een dubbel verdienmodel. Het geeft winkeliers een platform om hun goederen online te verkopen, maar daarnaast verkoopt het ook zijn eigen producten op datzelfde platform.
Boete van 10 procent van omzet
Een uitspraak wordt pas over een jaar of later verwacht. Mocht blijken dat Amazon concurrentieregels heeft overtreden, kan de Commissie het bedrijf een boete van 10 procent van zijn jaarlijkse omzet opleggen en dwingen om zijn werking aan te passen. Maar Amazon kan al die beslissingen wel aanvechten. Op basis van de jaaromzet over 2019 zou die maximumboete voor Amazon op een slordige 28 miljard dollar uitkomen.
Het bedrijf verkoos donderdag om niet te reageren. Het ontkende eerder al dat het zijn positie misbruikt en zei dat retailers wel vaker eigen merken verkopen.
Amazon is niet de eerste die beschuldigd wordt van zulke praktijken. Twee weken geleden klaagde Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) nog aan dat de Nederlandse webwinkel Bol.com de data van Vlaamse winkeliers gebruikt voor dezelfde doeleinden.