Key takeaways
- Zeehavens in de EU hebben in 2023 ongeveer 3,4 miljard ton goederen verwerkt, een daling van 3,9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
- De dominante categorie onder de goederen die in 2023 door de belangrijkste EU havens werden behandeld was steenkool, bruinkool, ruwe aardolie en aardgas, goed voor 21,0 procent van het totale volume.
- Van de 22 EU-landen met beschikbare gegevens meldden 17 een daling van het volume van de vracht die in 2023 werd overgeslagen ten opzichte van 2022, waarbij Estland de grootste relatieve daling liet zien (-31,0 procent).
In 2023 behandelden de zeehavens in de EU ongeveer 3,4 miljard ton vracht. Dit is een daling van 3,9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (3,5 miljard ton), maar een groei van 5,0 procent sinds 2013 (3,2 miljard ton), zo meldt Eurostat.
De dominante categorie onder de goederen die in 2023 door de belangrijkste EU-havens werden behandeld was steenkool, bruinkool, ruwe aardolie en aardgas, goed voor 21,0 procent van het totale volume. Cokes en aardolieproducten volgden op de voet met een aandeel van 16,1 procent. Metaalertsen en andere delfstoffen droegen 7,2 procent bij, terwijl landbouw-, jacht-, bosbouw- en visserijproducten goed waren voor 6,8 procent. Chemicaliën, rubber, kunststoffen en splijtstoffen waren samen goed voor 6,4 procent van de behandelde goederen. Voedingsmiddelen, dranken en tabak vertegenwoordigden 4,7 procent.
Nederland blijft leider
Deze statistieken zijn afkomstig van de onlangs gepubliceerde gegevens van Eurostat over het zeevervoer van goederen. Nederland blijft de leider in de EU op het gebied van maritiem goederenvervoer, met een overslag van 545 miljoen ton in 2023. Italië volgde met 501 miljoen ton, terwijl Spanje de derde plaats innam met 472 miljoen ton. Alle drie de best presterende landen zagen hun vrachtvervoer dalen ten opzichte van 2022, met dalingen van respectievelijk 7,6 procent, 1,7 procent en 3,7 procent.
Daling in vrachtvolume
Van de 22 EU-landen met beschikbare gegevens meldden er 17 een daling van het vrachtvolume dat in 2023 werd verwerkt ten opzichte van 2022. Estland kende de grootste relatieve daling (-31,0 procent), gevolgd door Letland (-21,5 procent) en Finland (-9,0 procent).
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!