Europese Unie stelt voor om taksen te heffen op aankopen via Temu of AliExpress

De Europese Unie probeert het hoofd te bieden aan online retailers die hun goederen spotgoedkoop aanbieden. Een voorstel is nu om ook invoertaksen te heffen op kleinere aankopen buiten de EU.

In het nieuws: Het voorstel van de EU richt zich op goedkope goederen uit het buitenland, maar is vooral een signaal richting China.

  • Chinese retailers zoals AliExpress, Temu of Shein zijn ook hier erg in trek. Doordat zij voor uitzonderlijk lage prijzen producten aanbieden die in grote aantallen geproduceerd worden, is het verleidelijk voor de consument om zo online inkopen te doen.
  • Voor de EU is dat een doorn in het oog. De eigen markt heeft het steeds moeilijker om aantrekkelijk te blijven te midden van de buitenlandse prijzenslag. Momenteel geldt er een belastingvrije drempel van 150 euro voor online aankopen, bedoeld voor kleine geschenken of persoonlijke pakketten. De import van items met een lage waarde is daardoor enkel maar gestegen.
  • De Financial Times meldt dat de EU daarom zint op een plan. Ook op alle bestellingen onder 150 euro die gedaan worden op niet-EU e-commerce platforms zou er een invoertaks komen.
    • Het voorstel is wel nog niet concreet uitgewerkt. EU-woordvoerders geven voorlopig geen commentaar op het plan. Er is ook nog geen consensus onder de lidstaten over de invoering ervan, laat staan onder welke voorwaarden.

Uitgezoomd: Het heffen van extra taksen op Chinese goederen is al een tijdje gaande.

  • Het voorstel past in de groeiende trend van Europees protectionisme tegen Chinese bedrijven. Deze maand zal de EU voorlopige heffingen tot 38 procent invoeren op Chinese elektrische voertuigen. Al is niet elke lidstaat daar zo tevreden mee: Duitsland is geen voorstander van een protectionistisch beleid.
    • Ook andere handel met China ligt onder een Europees vergrootglas. Dan gaat het onder andere over technologie en industriële en medische apparatuur.
  • Ondanks een lichtjes dalende inflatie in Europa blijft de vraag naar goedkope producten hoog. En dat heeft gevolgen voor de Europese bedrijven. Kledingretailers zoals H&M en Zara zien hun marktaandeel afnemen.
  • C&A heeft het ook bijzonder lastig. De kledingwinkel kreeg een samenwerking met onlineplatformen Zalando en Amazon moeilijk van de grond, sloot winkels en tekende stevige verliezen op. Woensdag raakte bekend dat de Nederlandse CEO Giny Boer na drie jaar opstapt bij C&A.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.