De Europese Mededingingsautoriteit onderzoekt de manier waarop Google data van zijn gebruikers verzamelt. Dat laat persbureau Reuters weten, op basis van documenten die het kon inkijken.
Het is niet de eerste keer dat Alphabet, het moederbedrijf van Google, in het vizier komt van de Europese Unie. De Europese Commissie ontfutselde de internetgigant de laatste twee jaar al meer dan 8 miljard euro aan boetes.
Vorige week begon de Europese Mededingingsautoriteit met het uitsturen van vragenlijsten. Bij bedrijven polst de concurrentiewaakhond naar de gegevenspraktijken van Google. De focus ligt daarbij onder meer op zoekservice en online advertenties.
Compensatie?
De autoriteiten onderzoekt of bedrijven gegevens verstrekt hebben aan Google of dat de internetgigant zelf gegevens over hen mocht verzamelen. Ook het soort gegevens, het gebruik door Google en de eventuele compensatie moeten de bedrijven doorgeven.
Het is onduidelijk welke soort bedrijven aangeschreven werden. De Europese Commissie weigerde bovendien commentaar te geven.
Google reageerde ondertussen bij Reuters. ‘We gebruiken gegevens om onze diensten nuttiger te maken en relevante advertenties te tonen. De gebruikers krijgen de mogelijkheid om hun gegevens te beheren of te verwijderen. We zullen blijven samenwerken met de Europese Commissie’, klinkt het.