Key takeaways
- De Europese Commissie staat onder druk om een gepland verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2035 uit te stellen, door zorgen van autofabrikanten.
- Autofabrikanten beweren dat uitstel van het verbod hen in staat stelt om effectiever te concurreren met hun Chinese rivalen.
- Milieugroeperingen verzetten zich tegen het uitstel, met het argument dat elektrische voertuigen nodig zijn om de klimaatdoelstellingen te halen en dat biobrandstoffen geen levensvatbare langetermijnoplossing zijn.
De Europese Commissie bereidt zich voor om haar verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2035 te herzien, onder druk van Europese autofabrikanten en landen als Duitsland en Italië.
Versnelling hoger
De beslissing komt op het moment dat Europese autofabrikanten meer concurrentie krijgen van rivalen in China en de VS. Hoewel de precieze details nog worden besproken, suggereren bronnen een mogelijk uitstel van vijf jaar of een onbepaalde versoepeling van het verbod. Deze ommekeer markeert een belangrijke verandering in het milieubeleid van de EU in de afgelopen jaren.
Manfred Weber, leider van de Europese Volkspartij, de grootste fractie in het Europees Parlement, noemde het oorspronkelijke verbod “een ernstige fout in het industriebeleid”. Zo schrijft Reuters. Traditionele autofabrikanten, zoals Volkswagen en Stellantis, hebben gepleit voor minder strenge doelstellingen, waarbij ze zich beriepen op de hevige concurrentie van goedkope Chinese rivalen. De sector van elektrische voertuigen ziet de beslissing echter als een concessie aan China in de overgang naar elektrische voertuigen.
Druk van de industrie
Michael Lohscheller, CEO van EV-fabrikant Polestar, zegt dat de technologie, oplaadinfrastructuur en consumentenvraag al aanwezig zijn, waardoor de noodzaak van verder uitstel in twijfel wordt getrokken. De wet van 2023 was bedoeld om de overstap van verbrandingsmotoren naar accu’s of brandstofcellen te versnellen, door autofabrikanten te straffen die de emissiereductiedoelstellingen niet haalden.
Europese autofabrikanten geven toe dat ze met de verkoop van elektrische voertuigen achterlopen op Tesla en Chinese producenten zoals BYD en Geely. Ze schrijven dit toe aan de terughoudendheid van de consument vanwege de hoge kosten van EV’s en het gebrek aan oplaadinfrastructuur. Hoewel de EU-tarieven op EV’s van Chinese makelij enige verlichting hebben gebracht, blijft de situatie moeilijk. Jim Farley, CEO van Ford, benadrukte onlangs de noodzaak van een meer evenwichtige aanpak tussen de behoeften van de industrie en de CO2-doelstellingen van de EU, en benadrukte het belang van kostenreductie in samenwerking met Renault.
Compromis
De EU heeft de auto-industrie eerder ‘ademruimte’ gegeven door hen toe te staan de doelstellingen voor 2025 over een periode van drie jaar na te leven. Nu dringen de autofabrikanten erop aan dat modellen met verbrandingsmotoren verkocht mogen blijven worden naast plug-in hybrides en elektrische voertuigen met een grotere actieradius die gebruik maken van “CO2-neutrale” brandstoffen, zoals biobrandstoffen uit landbouwafval.
Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft aangegeven open te staan voor het gebruik van elektrische brandstoffen en geavanceerde biobrandstoffen. Todd Anderson, technisch directeur van Phinia, pleit voor een multitechnologische aanpak en voorspelt dat de verbrandingsmotor in de nabije toekomst relevant zal blijven.
Industrie van elektrische voertuigen
De industrie voor elektrische voertuigen is echter van mening dat de herziening investeringen zal ontmoedigen en de kloof met China verder zal vergroten. Rick Wilmer, CEO van laaddienstenleverancier ChargePoint, voorspelt een negatieve impact op de sector. Autofabrikanten willen de doelstelling voor 2030 om de uitstoot van auto’s met 55 procent te verminderen, over meerdere jaren uitfaseren en de doelstelling van 50 procent voor bestelwagens verlagen.
Duitsland stelt voor om duurzame praktijken, zoals het gebruik van koolstofarm staal, mee te laten tellen voor CO2-emissiereducties. De Europese Commissie zal ook een plan presenteren om het gebruik van elektrische voertuigen in bedrijfswagenparken, die goed zijn voor ongeveer 60 procent van de verkoop van nieuwe auto’s in Europa, te vergroten. De auto-industrie geeft de voorkeur aan stimulansen boven verplichte doelstellingen en noemt België als een succesvol voorbeeld.
Nieuwe wegen
Er zal waarschijnlijk een nieuwe categorie regelgeving voor kleine elektrische voertuigen worden voorgesteld, met lagere belastingen en extra CO2-reductiekredieten. Milieugroeperingen dringen er bij de EU op aan om haar doelstelling voor 2035 te handhaven, met het argument dat biobrandstoffen schaars, niet echt CO2-neutraal en onbetaalbaar zijn. Ze wijzen erop dat elektrische voertuigen de toekomst van transport zijn.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

