EU-landen krijgen meer bevoegdheden om Russische schepen te inspecteren


Key takeaways

  • De EU wil de olie- en gasinkomsten van Moskou verminderen door schepen in de Russische “schaduwvloot” te inspecteren.
  • EU-landen werken samen met vlaggenstaten om deze schepen te inspecteren, omdat ze een veiligheidsdreiging vormen en mogelijk gebruikt worden voor aanvallen op EU-grondgebied.
  • De EU voert de sancties tegen de schaduwvloot op, richt zich op landen die Rusland helpen om sancties te omzeilen en verbiedt de invoer van Russisch lng een jaar eerder dan gepland.

De Europese Unie neemt stappen om haar vermogen om schepen in de “schaduwvloot” van Russische tankers te inspecteren, te versterken. Een voorstel voor een maritieme verklaring zal worden voorgelegd aan de EU-ministers van Buitenlandse Zaken tijdens hun volgende vergadering. Deze verklaring zou EU-landen in staat stellen om, in samenwerking met vlaggenstaten, inspecties uit te voeren op deze schepen. Het doel is om de inkomsten van Rusland uit de olie- en gasexport, die gebruikt worden om de oorlog in Oekraïne te financieren, te verminderen. Dat meldt Politico.

De schaduwvloot vormt een bedreiging voor de veiligheid omdat ze Russische aanvallers kan dienen om het grondgebied van de EU aan te vallen. Men vreest dat Russische drones vanaf deze schepen kritieke infrastructuur aanvallen en burgerluchthavens verstoren.

Uitvoering van sancties tegen de schaduwvloot

Na een akkoord van de G7 voert de Europese Unie haar inspanningen op om sancties in te stellen tegen de Russische schaduwvloot. Deze maatregelen zijn vooral gericht tegen landen die Moskou helpen om sancties te omzeilen en landen die hun import van Russische olie verhogen. Het enteren door Franse soldaten van een van de schaduwvloot verdachte tanker, de Boracay, voor de kust van Denemarken is een recent voorbeeld van deze nieuwe impuls.

In de voorgestelde Maritieme Verklaring worden bilaterale overeenkomsten tussen vlaggenstaten en de EU voorgesteld om schepen aan boord te kunnen inspecteren. Ze brengen het toenemende probleem van valse vlagregistraties onder de aandacht. Volgens de Europese Dienst voor Extern Optreden (EDEO) telt de illegale vloot naar schatting tussen de 600 en 1.400 schepen. Brussel heeft inmiddels al sancties opgelegd aan meer dan 400 vaartuigen en de entiteiten die hun exploitatie mogelijk maken.

EU bereidt 19de sanctiepakket voor

Volgende week verwacht de EU het 19de sanctiepakket, waarmee ze de lijst uitbreidt tot ongeveer 560 schepen en het verbod op de invoer van Russisch vloeibaar aardgas (lng) een jaar vervroegt, met ingang op 1 januari 2027. Het blok is ook van plan om zich te richten op het bijtanken van tankers, ook bekend als bunkeren.

Toekomstige sancties zullen erop gericht zijn om meer schepen en exploitanten binnen het ecosysteem van de schaduwvloot, waaronder verzekeraars en vlagregisters, aan de sanctielijst toe te voegen, voortbouwend op maatregelen die al onder bestaande sanctiepakketten zijn geïmplementeerd. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.