Key takeaways
- Meer dan een derde van de bedrijven in de EU zal in 2024 betaalde online advertenties gebruiken.
- Gerichte reclame op basis van gebruikersgegevens was de populairste aanpak voor het personaliseren van advertenties op internet.
- Behavioural targeting, waarbij cookies worden gebruikt om eerdere online activiteiten te volgen, maakt het mogelijk om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.
Meer dan een derde van de bedrijven in de Europese Unie maakte in 2024 gebruik van betaalde online reclame. De praktijk was het meest wijdverspreid in Malta, waar meer dan 60 procent van de bedrijven er gebruik van maakte. Finland en Cyprus volgen op de voet, met bijna de helft van hun respectieve bedrijven die online reclame gebruiken. In Roemenië, Polen en Portugal daarentegen gebruikte minder dan 25 procent van de bedrijven deze methode. Dat meldt Eurostat.
Online adverteren
Bedrijven in de EU gebruiken verschillende technieken om internetreclame te personaliseren. Contextueel adverteren, waarbij gebruikersgegevens van website-inhoud of zoekopdrachten worden gebruikt, is de populairste aanpak, die wordt toegepast door 76,8 procent van de bedrijven die betalen voor online adverteren. Geotargeting, dat door 44,3 procent van deze bedrijven wordt gebruikt, maakt gebruik van geografische informatie van IP-adressen of netwerkgegevens om inhoud af te stemmen op de locatie van een gebruiker.
Behavioural targeting, gebruikt door 41,6 procent van de bedrijven, maakt gebruik van gegevens van eerdere online activiteiten via cookies om de interesses en voorkeuren van gebruikers te identificeren. Hierdoor kunnen bedrijven reclame personaliseren en specifieke doelgroepen bereiken. Tot slot gebruikt 45,3 procent van de bedrijven andere gerichte advertentiemethoden.

