De recente escalatie van aanvallen door de Houthi’s op handelsschepen in de Rode Zee heeft geleid tot een aanzienlijke stijging in de aandelenwaarde van ’s werelds grootste scheepvaartbedrijven.
Escalatie in de Rode Zee zorgt voor onverwachte winnaars op de beurs

Waarom is dit belangrijk?
Deze gebeurtenissen hebben een directe impact op de mondiale handel en logistiek, resulterend in hogere verzekeringskosten en alternatieve, langere transportroutes die de efficiëntie van de scheepvaart beïnvloedenIn het nieuws. Een reeks rederijen, waaronder CMA CGM, Hapag-Lloyd, Maersk en MSC, hebben hun diensten in de Rode Zee opgeschort, nu door Iran gesteunde Houthi-militanten met geavanceerde wapens hun aanvallen op de wereldwijde scheepvaartstromen opvoeren.

- Bab al-Mandab is een smalle zeestraat tussen Afrika en het Arabische schiereiland waar normaal gesproken naar schatting 12% van de wereldhandel en 30% van het wereldwijde containervervoer passeert.
- Het is nu verboden gebied geworden omdat de Houthi’s, gevestigd in Jemen, de scheepvaart aanvallen, ogenschijnlijk ter ondersteuning van de Palestijnen in Gaza.
- De aanvallen zijn al weken aan de gang, maar zijn nu sterk geëscaleerd.
- Vele schepen kiezen ervoor om het conflictgebied te vermijden, wat leidt tot hogere verzekeringskosten omdat ze niet via het Suezkanaal kunnen varen.
Zoom in. Meer dan 100 containerschepen zijn ondertussen omgeleid via Afrika, een aantal dat naar verwachting zal stijgen.
- Dat heeft gevolgen voor de olietoevoer omdat sommige olietankereigenaren clausules in hun contracten hebben opgenomen om het zuidelijke deel van de Rode Zee te vermijden.
47 grootste scheepvaartbedrijven 22 miljard dollar meer waard
Zoom out. De grotere afstanden zorgen voor langere bezetting van de vloten, wat leidt tot vertragingen en verstoringen in de leveringsschema’s.
- Dat creëert schaarsheid van aanbod, waardoor de marktwaarde van de bedrijven binnen de Solactive Global Shipping Index steeg naar bijna $190 miljard. Dat is 15% meer dan bij het begin van de vijandigheden.
- Volgen het persagentschap Bloomberg was de gezamenlijke waarde van de 47 grootste scheepvaartbedrijven met 22 miljard dollar gestegen sinds 12 december, toen de aanvallen meer op de voorgrond traden.
