Enkel Franse roséwijn verkoopt beter; rood en wit moeten afhaken

In de Franse supermarkten liet de verkoop van rode wijnen tijdens de tweede helft van vorig jaar een terugval blijken met 5 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. De verkoop van witte wijn bleef op hetzelfde niveau. De omzet van roséwijn boekte daarentegen een toename met 6 procent. Voor dat fenomeen zijn volgens specialisten verschillende redenen.

“Frankrijk is de grootste producent van roséwijn in de wereld,” aldus het magazine The Economist. “Tegelijkertijd is het land ook de grootste consument van de drank. In vergelijking met de rode en witte wijnen werd rosé nochtans lange tijd als een minderwaardige variëteit bestempeld. Dat is echter niet langer het geval.”

Biefstuk

“Een eerste verklaring voor dat fenomeen is ongetwijfeld de verandering in diëten,” zegt het magazine. “De voorbije jaren hebben zelfs de Fransen de consumptie van biefstuk en ander rood vlees verminderd. Deze menu’s gingen traditioneel gepaard met rode wijnen.”

“Bovendien heeft de rosé het imago een lichtere drank te zijn, vooral wanneer de flessen tijdens de zomer gekoeld op tafel verschijnen. Daarnaast is roséwijn vooral populair in de leeftijdscategorie onder de grens van vijfentwintig jaar. Dat is volgens de Organisation Internationale de la Vigne et du Vin ook de demografie met het grootste aantal vegetariërs.”

“Tegelijkertijd ziet men steeds meer wijnmakers die hun rosé in de hogere marktsegmenten willen introduceren,” betoogt The Economist. “Een fles Garrus Rosé van het Provençaalse wijndomein Château d’Esclans heeft inmiddels een prijsticket van 100 dollar. De producenten van roséwijnen hopen dat dergelijke producten hun sector kunnen voorzien van een cachet dat tot nu toe ontbrak.”

Danielle Rolet, eigenaar van het Domaine de la Verrière in de buurt van de Mont Ventoux in de Provence, benadrukt steeds getracht te hebben om een complexere roséwijn te produceren. Nu blijkt volgens haar echter plots dat het publiek het domein vooral door de rosé vindt.

Jachten

Maar volgens The Economist mag ook het fenomeen van de celebrities niet worden genegeerd. “Bijna alle wijnen van de Côte de Provence, gemaakt langs de Franse mediterrane kusten, zijn rosés,” aldus het magazine. “Die regio is ook bijzonder in trek bij beroemdheden. Sommige wijnmakers zeggen dan ook dat de rosé-hype en mode is die uit Saint-Tropez is voortgekomen.”

“Brad Pitt en Angelina Jolie bezitten in de Provence het Château, dat een premium rosé produceert. Andere ambitieuze merken, zoals Minuty, genieten op de jachten en de strandclubs aan de Franse Rivièra een grote populariteit. Voor de millennials zijn de roséwijnen daarnaast een dankbaar onderwerp voor hun accounts op sociale media.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.