Energieleverancier Watz in moeilijke papieren, Mega wil klanten overnemen

Verschillende energieverdelers blijven gebukt gaan onder de hoge energieprijzen. Na het faillissement van Vlaamse Energieleverancier zit er opnieuw een Belgische leverancier in moeilijke papieren. Deze keer heeft de kleine speler Watz problemen om het hoofd boven water te houden. De leverancier Mega gaat de klanten voorstellen om het contract over te nemen.

In tegenstelling tot Vlaamse Energieleverancier is er nog geen sprake van een faillissement bij Watz. De leverancier heeft tijdelijk bescherming gevraagd tegen schuldeisers. In een open brief op de site laat CEO Gert Haubrechts weten dat het bedrijf bedreigd wordt door de energiecrisis.

De Waalse netbeheerder Ores had vrijdag al de leverancier van zijn netwerk gegooid, waardoor het niet langer aardgas kon leveren aan de 250 Waalse klanten. Watz telt in totaal zo’n 20.000 klanten.

Niet failliet

“De marktomstandigheden hebben ons verplicht om een aanvraag tot tijdelijke bescherming tegen schuldeisers in te dienen bij de rechtbank”, staat er in de open brief. “Ik wil benadrukken dat we niet failliet gaan. Klanten zijn hun voorschot niet kwijt. Alle eindafrekeningen zullen gewoon opgemaakt en vereffend worden, zoals we altijd al gedaan hebben.”

Haubrechts zegt in de brief dat het bedrijf verplicht was om zo’n beslissing te nemen als gevolg van de stijgende energieprijzen. Net zoals Vlaamse Energieleverancier produceert Watz zelf geen energie. Het bedrijf koopt energie op de markt en is dus, net zoals bedrijven en particulieren, afhankelijk van de handelsprijzen.

“De stijgende energieprijzen zorgen ervoor dat wij gigantische bedragen moeten voorschieten die wij pas later recupereren via onze eindafrekeningen”, aldus Haubrechts. “Voor de consument zeer zeker onaangenaam, maar voor ons bedreigend om te overleven.”

Sociaal tarief

De CEO benadrukt ook dat er sinds vorig jaar heel wat extra gezinnen een beroep doen op het sociaal tarief. De Vlaamse regering heeft dat tarief tijdelijk uitgebreid tijdens de coronacrisis, waardoor er naar schatting een miljoen gezinnen gebruik van kunnen maken. Die aangepaste regeling loopt nog tot maart 2022.

“De klant kan genieten van een gunstiger tarief, maar wij moeten het verschil tussen het sociaal tarief en de marktprijs voorschieten. Dat gaat over enkele miljoenen die wij pas van de overheid recupereren in november 2022. Terwijl de energie al lang uitgeleverd is… en dus ook betaald door ons”, merkt Haubrechts op.

Hij voegt eraan toe dat Watz een kleine speler is op de markt. “Waar een grote speler een reserve heeft staan om de enorme energieprijzen voor te schieten of beroep kan doen op buitenlands kapitaal, heeft Watz dit niet. Wij hebben steeds onze marge zo laag mogelijk gehouden om onze klanten een zo laag mogelijk tarief te kunnen aanbieden”, klinkt het.

Mega schiet ter hulp

Mega doet aan al Watz-klanten een aanbod voor overname. “We willen onze klanten continuïteit aanbieden, met goede voorwaarden. Daarom sloten we een akkoord met Mega, die onze klanten een beter aanbod doet dan hun huidige voorwaarden. Zo moeten ze niet op zoek naar een andere energieleverancier in deze kerstperiode”, verduidelijkt Haubrechts. “Mega is een gevestigde waarde en een stabiel bedrijf, met dezelfde filosofie als Watz: lokaal, groen, onafhankelijk, low-cost en efficiënt. Daarom hebben we met hen specifiek een akkoord gesloten.”

“Ondanks het akkoord dat we sloten met Watz, doen we de klanten enkel een aanbod tot overname”, verklaart Thomas Coene, CEO van Mega België. “Een opt-in dus en geen opt-out. We willen dat de klanten zelf hun akkoord geven om bij ons te komen, met een aanbod dat weliswaar interessant is voor hen. Op deze manier kunnen de Watz-klanten bij een lokale energieleverancier met groene energie blijven, een leverancier die inzet op efficiëntie en die reactief is met betrekking tot wat er gebeurt in de markt.”

Moeilijke periode voor energieleveranciers

De klanten van Watz zitten dus nog niet in hetzelfde schuitje als die van Vlaamse Energieleverancier. De 70.000 klanten van de failliete energieleverancier zijn nu verplicht op zoek naar een nieuwe leverancier. Fluvius en FEBEG lieten eerder deze maand weten dat er in de dagen volgend op het faillissement van Vlaamse Energieleverancier al 26.000 nieuwe gas- en elektriciteitscontracten met een commerciële leverancier zijn afgesloten.

In september moest ook het Luikse energiebedrijf Energy2Business de boeken neerleggen. Dat bedrijf spitste zich toe op de professionele markt.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.