In Europa is de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens twee jaar geleden opnieuw verder opgelopen. Dat zegt een studie van het European Environment Agency (EER), gebaseerd op gegevens van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en IJsland.
Met die cijfers is het volgens de onderzoekers twijfelachtig of de Europese doelstellingen tegen eind dit jaar kunnen worden gehaald. Nieuwe plannen om de autosector te stimuleren, zouden bovendien eveneens een ongunstige impact kunnen hebben.
Benzinewagen
Het Europese wagenpark liet twee jaar geleden een gemiddelde uitstoot van 120,8 gram koolstofdioxide per kilometer optekenen. Dat betekende een stijging met 2,3 gram tegenover het jaar voordien. Dat niveau toont nog een groot verschil met het volume van maximaal 95 gram dat eind dit jaar moet gehaald worden.
De stijging moet volgens het rapport worden toegeschreven aan de heropleving van de benzinewagen en de groeiende populariteit van suv-modellen. De trends zijn gelinkt aan de beslissing van vele autobestuurders om zich af te keren van dieselwagens, die immers gelinkt zijn aan het emissieschandaal dat midden dit decennium bij Volkswagen uitbrak. Die overstap heeft de gemiddelde uitstoot van het wagenpark verhoogd.
‘Ondanks de toename van de gemiddelde uitstoot, moet worden vastgesteld dat bijna elke autofabrikant aan zijn emissiedoelstellingen heeft voldaan,’ aldus het rapport. De enige uitzondering daarop is Lamborghini, fabrikant van luxesportwagens.
De gemiddelde emissies van bestelwagens nam – na een continue daling gedurende vijf jaar – ook opnieuw met iets meer dan 1 gram per kilometer toe. Dat kan volgens het rapport worden gelinkt aan een grotere gemiddelde omvang van de voertuigen en een beperkte aanschaf van uitstootarme of uitstootvrije modellen. In deze categorie haalde elke fabrikant zijn emissiedoelstellingen.
Kloof
Het Europese milieubureau waarschuwt wel dat het op basis van deze cijfers voor een aantal constructeurs moeilijk zou kunnen worden om de Europese doelstellingen eind dit jaar te halen. ‘Uit de cijfers blijkt dat Toyota, Hyundai, Renault, Nissan en Kia het verst zijn gevorderd,’ betoogt het milieubureau.
‘Al deze merken zijn gespecialiseerd in compacte wagens en hebben ook op het gebied van elektrische mobiliteit aanzienlijke vooruitgang geboekt. Toyota hoeft slechts een kloof van 5 gram te overbruggen. Jaguar Land Rover, Mazda, Volvo, Daimler en Audi zijn daarentegen het slechtst geplaatst. Mazda moet zijn uitstoot nog met 39 gram verlagen.’
‘Ook Fiat-Chrysler heeft nog werk voor de boeg, ondanks een overeenkomst met zijn Amerikaanse collega Tesla,’ aldus het rapport. ‘Door het akkoord tussen beide partijen kan Fiat-Chrysler mee profiteren van de uitstekende emissiecijfers die Tesla met zijn elektrische wagens kan voorleggen.’
Corona
‘De uitbraak van de coronapandemie heeft de autosector ernstig verstoord,’ verduidelijk het rapport nog. ‘Fabrieken moesten worden gesloten en wereldwijde aanvoerketens werden stilgelegd. De crisis weegt ook op de consumenten, die minder snel tot grote aankopen dreigen over te gaan.’
‘Verschillende Europese regeringen werken daarbij inmiddels aan plannen om de verkoop van auto’s opnieuw te stimuleren. Ook dat kan op de uitstoot een impact hebben. Indien die stimulans aan de promotie van milieuvriendelijke wagens wordt gekoppeld, mag op een positieve weerslag worden gehoopt. Anders dreigt echter een negatieve invloed.’