Tesla heeft vorige week de kwartaalresultaten gedeeld. Die waren beter dan verwacht. Tijdens een toelichting van die resultaten had Tesla-baas Elon Musk ook aandacht voor zijn concurrenten. Volgens hem bevindt de grootste concurrent voor zijn bedrijf zich in China.
Elon Musk noemt Tesla’s grootste rivalen: “Zij zijn degenen die het hardst en het slimst werken”

Waarom is dit belangrijk?
Elektrische auto's zullen de komende jaren in Europa en andere delen van de wereld de brandstofwagens vervangen. Voornamelijk in China zien we producenten van groene wagens als paddenstoelen uit de grond schieten.In het nieuws: Elon Musk vleit China (opnieuw).
- Tijdens een interview naar aanleiding van de kwartaalresultaten sprak Musk vol lof over China.
- In dat land zitten voor hem de grootste concurrenten van zijn bedrijf.
De verklaringen:
- Volgens Musk opereren de Chinese wagenproducenten in “de meest concurrerende markt ter wereld.”
- “Ze werken het hardst en ze werken het slimst,” zei Musk, volgens de berichtgeving door het persagentschap Reuters. “En dus denken we dat het waarschijnlijk een Chinees bedrijf is dat de tweede plaats inneemt na Tesla.”
- Bovendien maakte de op één na rijkste man ter wereld van de gelegenheid gebruik om erop te wijzen dat Tesla beter presteert dan de Chinese concurrenten.
- “Ons team wint in China. We blijven er ook van overtuigd dat we het beste talent uit China aantrekken. We hopen dat dat zo blijft”, aldus Musk.
- Opmerkelijk is echter dat Musk geen enkel Chinees autobedrijf bij naam noemde.
- Dit is niet de eerste keer dat Musk zijn bewondering voor Chinese bedrijven en hun werknemers uitspreekt. Hij deed dat ook al toen de fabrieken bleven draaien tijdens de coronapandemie.
Kunnen Chinese bedrijven Tesla onttronen?
De grootste concurrent op dit moment: BYD (Build Your Dreams).
- Als we kijken naar de wereldwijde verkoop in 2022 blijft Tesla de leider.
- Het Amerikaanse bedrijf heeft iets meer dan 1,3 miljoen elektrische wagens verkocht.
- Niet ver daarachter zit het Chinese BYD, met 911.000 verkochte exemplaren.
- De afgelopen maanden is BYD druk bezig geweest met de verkoop van zijn voertuigen in verschillende Europese landen (waaronder België), nadat het eerst voet aan wal had gezet in Noorwegen, waar elektrische wagens enorm populair zijn.
- Momenteel wordt het overgrote deel van de door BYD geproduceerde voertuigen in China verkocht.
- Er zijn momenteel drie modellen beschikbaar in Europa, waarvan de goedkoopste de Atto 3 is. Die wagen gaat over de toonbank vanaf 46.740 euro.
- De verovering van Europa door het Chinese merk zou echter kunnen stuiten op het feit dat sommige Europese landen (waaronder Frankrijk) overwegen de groene subsidies te reserveren voor lokaal geassembleerde voertuigen. Dat schrijft Frandroid.
- Dat is dezelfde reden waarom BYD dit jaar de VS niet zal binnenkomen. Nu de bonus van 7.500 dollar voor elektrische wagens is voorbehouden aan voertuigen die in het land worden gefabriceerd, heeft het Chinese bedrijf zijn koers gewijzigd, in het besef dat het aldaar niet met Tesla zou kunnen concurreren.
- Toch bestaat de kans dat de Chinese producent alsnog zal proberen de VS te veroveren. Het bedrijf zou overwegen daar een fabriek te bouwen om aan de voorwaarden van de Amerikaanse bonus te voldoen.
Maar: BYD is niet de enige Chinese concurrent.
- Andere Chinese concurrenten van Tesla zijn onder meer Li Auto, Xpeng en Nio.
- Deze drie veel jongere bedrijven moeten nog een hele weg afleggen om de resultaten van BYD te kunnen evenaren.
- In 2022 verkocht Li Auto ongeveer 133.000 elektrische voertuigen. Nio verkocht er 122.000 en Xpeng een paar duizend minder.
- Die drie wagenproducenten boeken wel vooruitgang.
- In twee jaar tijd is de verkoop van Nio verdrievoudigd. Li Auto en Xpeng zijn er dan weer in geslaagd om de omzetcijfers te verviervoudigen.
- Net als BYD hebben Li Auto, Nio en Xpeng nu ook hun pijlen gericht op de Europese markt. Later (binnen enkele jaren) volgen ook de VS.
(ns/as)