Er gaat geen dag voorbij zonder dat Elon Musk, de nieuwe CEO van Twitter, op één of andere manier zijn stempel wil drukken op het bedrijf. De miljardair overweegt nu om ons te laten betalen om Twitter te gebruiken.
Elon Musk overweegt om ons te laten betalen om Twitter te gebruiken

Waarom is dit belangrijk?
Musk heeft één van de meest invloedrijke socialemediaplatformen gekocht. Hij heeft een bepaalde visie voor Twitter die hij beetje bij beetje aan het realiseren is. Zo heeft hij al enkele opvallende wijzigingen aangekondigd, waaronder een betalend abonnement voor wie zijn profiel wil verifiëren.In het nieuws: Musk is van plan om alle Twitter-profielen achter een betaalmuur te plaatsen.
- Platformer, een Amerikaans nieuwsplatform, heeft vernomen dat de miljardair veel verder wil gaan dan gebruikers enkel te laten betalen om een blauw vinkje naast hun naam te krijgen. Musk heeft dat naar verluidt in verschillende vergaderingen vermeld.
- Zo zou hij overwegen om alle gebruikers maar beperkte toegang tot het socialemediaplatform te geven. Wie Twitter langer of meer wil gebruiken, zou daar dan moeten voor betalen.
- Zo’n ingrijpende aanpassing zal er niet snel komen, aangezien de meeste teams – althans de resterende – nog bezig zijn met de uitvoering van het nieuwe beleid inzake de verificatie van profielen.
De context: de uitrol van het betalende abonnement verloopt niet vlot
- Musk communiceert veel via Twitter. Zelfs zijn medewerkers worden soms pas op de hoogte gebracht van een aantal zaken wanneer hij er iets over tweet. Na de ontslagronde van afgelopen vrijdag weten sommige teams overigens niet meer wie waarvoor verantwoordelijk is en naar wie ze moeten doorverwijzen. Dat meldt Platformer op basis van enkele interne bronnen.
- Zo heeft hij plotsklaps beslist om alle profielen die zich voordoen als iemand anders te blokkeren, tenzij ze uitdrukkelijk aangeven dat het om parodie-account gaat. De miljardair heeft de afgelopen dagen meerdere profielen (tijdelijk) geblokkeerd omdat ze zijn Twitter-profiel hadden gekopieerd. Die twitteraars deden dat om de problemen met het nieuwe abonnement aan te kaarten.
- Bedoeling was om de aanpassing nu al te lanceren, maar Twitter heeft beslist om te wachten tot na de tussentijdse verkiezingen in de VS.
De uitdaging: Twitter moet nieuwe inkomstenbronnen vinden.
- Geld verdienen is niet de prioriteit van de nieuwbakken CEO van Twitter. Hij wil in de eerste plaats van het sociale netwerk een schuldenvrij bedrijf maken.
- Momenteel gaat het niet goed met Twitter, ondanks de recente aankondiging van Musk dat er een recordaantal gebruikers zijn sinds hij CEO van het bedrijf is. Adverteerders hebben op de pauzeknop gedrukt en de nieuwe abonnementsformule zou op een flop kunnen uitdraaien.
- De zogenaamde blauwe certificering biedt immers weinig extra voordelen. Alleen een betere penetratie van tweets in de feed en bij zoekopdrachten. De vraag is hoeveel bestaande gecertificeerde profielen zich daarvoor zullen abonneren.
- Er liggen wel plannen op tafel om abonnees minder advertenties te laten zien. “Schattingen hebben aangetoond dat Twitter ongeveer 6 dollar aan advertentie-inkomsten per gebruiker per maand in de VS zal verliezen door deze verandering”, merkt Platformer op.
- “Als we er rekening mee houden dat Google en Apple ook een deel van de koek opeisen van aankopen die via hun app gebeuren, is de kans reëel dat Twitter geld zal verliezen aan het abonnement”, voegt de nieuwssite er nog aan toe.
Met andere woorden, het nieuwe certificeringsbeleid is misschien niet voldoende om het socialemediaplatform financieel gezonder te maken, vooral als de adverteerders op Twitter misbruik zien in verband met een te grote vrijheid van meningsuiting. Eén ding is zeker: Twitter zal nooit meer hetzelfde zijn.
(ns/evb)