Elon Musk, de eigenaar van X, ligt opnieuw op ramkoers met Apple vanwege de commissies die de iPhone-producent int op alle aankopen en abonnementen die via iOS worden gedaan. De miljardair wil die commissies zien verdwijnen. Velen hebben dat eerder ook al geprobeerd, maar zonder succes. Zal Musk Apple wel zover krijgen?
In het nieuws: Musk heeft wijzigingen aangekondigd aan het beleid voor het verdelen van inkomsten die worden gegenereerd door abonnementen van contentmakers op het platform.
- In plaats van 10 procent te nemen aan het einde van een jaar, zal X pas 10 procent innen als het inkomen hoger is dan 100.000 dollar en pas na 12 maanden.
- Musk wil zo de content creators een plezier doen in de hoop dat ze vaker gebruik zullen maken van het socialemediaplatform.
De details: Musks plan wordt ondermijnd door Apple’s commissie van 30 procent op iOS-aankopen, inclusief abonnementen die makers verkopen via X.
- Influencers zouden een deel van de inkomsten verliezen die worden gegenereerd door abonnementen die via een iPhone worden afgesloten.
- Daarom wil Musk praten met Tim Cook, de CEO van Apple, om een regeling te vinden die dat voorkomt.
Zoom out: Het is niet de eerste keer dat de CEO van Tesla kritiek uit Apple.
- Bij de lancering van Twitter Blue – het betaalde abonnement van het vroegerer Twitter – kondigde hij aan dat het abonnement met vertraging naar Apple zou komen vanwege de commissies die de techgigant int. Er is nu een oplossing: iPhone-bezitters zullen meer moeten betalen om een abonnement te nemen op Twitter Blue.
- In aanloop naar die beslissing beweerde Musk dat Apple had gedreigd Twitter uit de App Store te verwijderen, voordat hij zijn bewering introk na een ontmoeting met Cook.
Kan Musk Apple overtuigen om iets te doen aan de commissies?
Fortnite en Epic Games hebben die commissies ook al aangevochten, maar zonder succes. Het bedrijf uit Cupertino heeft echter al uitzonderingen gemaakt en zijn beleid aangepast voor applicaties zoals Netflix, Spotify en Kindle. Apple staat deze platformen toe om hun klanten terug te sturen naar hun websites om hun abonnementen te beheren en zo de commissie van 30 procent te vermijden die Apple in rekening brengt.
Twitter is echter per definitie geen ‘reader’-applicatie en kan daarom officieel niet profiteren van deze uitzondering. Maar wie weet heeft Musk een verrassing in petto, met een plan dat goed genoeg doordacht is om Apple te overtuigen.
(ns)