Elke seconde worden bijna 700 pakketten bij Amerikaanse consumenten afgeleverd

In de Verenigde Staten leveren de vier grote pakketbezorgers – Fedex, United Parcel Service (UPS), US Postal Service (USPS) en Amazon – bij consumenten elke seconde ongeveer zevenhonderd zendingen af. Dat betekende een stijging met 6 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf Pitney Bowes, onder meer fabrikant van frankeermachines.

Deze onophoudelijke stroom aan leveringen moet volgens de onderzoekers in belangrijke mate aan de toenemende populariteit van e-commerce worden toegeschreven.

Record

“De groei van de e-commerce lijkt ongevoelig voor de impact van de inflatie of de verstoring van de toeleveringsketen”, zeggen de onderzoekers. “Deze trafieken zullen naar verwachting ook de volgende vijf jaar blijven toenemen.”

“Hoewel de voorspellingen voor de groei van de vracht zijn teruggeschroefd, zal het pakketverkeer tijdens die periode naar verwachting jaarlijks een stijging tussen 5 percent en 10 procent laten optekenen.”

Uit het onderzoek blijkt dat het pakketvolume vorig jaar in de Verenigde Staten een record van 21,5 miljard zendingen bereikte. Dit vertaalt zich in 59 miljoen bestellingen per dag, of 683 leveringen per seconde.

“Vorig jaar werd de industrie opgeschrikt door een aantal externe invloeden, terwijl de luchtvaart de impact van de pandemie bleven voelen”, benadrukten woordvoerders van Pitney Bowes. “Ondanks deze uitdagingen bereikten de inkomsten van vervoerders en pakketvolumes een recordhoogte.”

“Dit toont duidelijk hoe veerkrachtig de Amerikaanse consument is en het sterke vermogen dat de industrie heeft ontwikkeld om de groeiende vraag naar online retail te absorberen.” 

Over een periode van vijf jaar tijd zou het Amerikaanse pakketvolume verder kunnen oplopen tot 40 miljard leveringen. Pitney Bowes stelde recent tevens vast dat 23 procent van de Amerikaanse shoppers meer online koopt dan eerder dit jaar. Inmiddels zouden in de Verenigde Staten ongeveer 37 procent van alle aankopen online worden gedaan.

Kleine partijen

De index toont dat de Amerikaanse bezorgmarkt stevig in handen is van de grote vier vervoerders, die vorig jaar 98 procent van de totale trafieken in handen hadden. Met een aandeel van 37 procent wierp UPS zich daarbij als marktleider op. gevolgd door FedEx (33 procent), USPS (17 procent) en Amazon (12 procent).

Bij een aantal trafieken waren echter ook kleinere vervoerders betrokken. Vaak moeten die het laatste deel van het traject tot het adres van de bestemmeling verzorgen. Amazon maakte vorig jaar daarbij 3,6 miljard pakketten over aan andere vervoerders. Dat betekende een sterke stijging ten opzichte van het jaar voordien, toen de bezorging van 2,8 miljard pakketten werd uitbesteed. 

“Deze kleine partijen hebben vorig jaar een aanzienlijke groei doorgemaakt”, verduidelijkte Pitney Bowes nog. “Hun gezamenlijke volume steeg op een jaar tijd immers met 94 procent. Uit de index blijkt dan ook dat deze kleinere maatschappijen aan kracht winnen.”

“Deze bedrijven zijn wendbaar, innovatief en gericht op het leveren van een sterke klantervaring met concurrerende prijzen en leveringsmogelijkheden. Zij zijn er vorig jaar in gelukt gezamenlijk het pakketvolume en de omzet verdubbeld.”

“Er kunnen voor deze categorie verdere winsten worden verwacht, aangezien men ervan uitgaat dat de verladers hun distributienetten zullen blijven diversifiëren.” De kleinere vervoerders boekten vorig jaar een gezamenlijke omzet van 3 miljard dollar. Dat betekende een toename met 95 procent tegenover het jaar voordien.

De totale omzet van sector in de Verenigde Staten stegen vorig jaar met 16 procent tot een niveau van 188 miljard dollar. Net zoals bij het pakketvolume was UPS de leidende partij met 70 miljard dollar aan omzet, gevolgd door FedEx (62 miljard dollar), USPS (31,5 miljard dollar) en Amazon Logistics (22 miljard dollar).

Meer