Elektrische wagens waren in het tweede kwartaal goed voor 7,2 procent van de nieuw verkochte auto’s in de Europese Unie. Dat is drie maal zoveel als een jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie ACEA.
De verkoop van diesels en benzines kreeg zware klappen tijdens de coronacrisis. Er werden in het tweede kwartaal de helft minder wagens met een klassieke verbrandingsmotor gekocht. Toch blijven ze veruit het populairst, met een marktaandeel voor diesels en benzines van samen meer dan 80 procent.
Het aantal nieuw verkochte elektrische wagens steeg in het tweede kwartaal meer dan 53 procent tot bijna 130.000, goed voor een marktaandeel van 7,2 procent.
Hybride auto’s – die dus zowel elektrisch als met benzine kunnen rijden – blijven vooralsnog het populairste alternatief voor traditionele verbrandingsmotoren en kennen een marktaandeel in de EU van 9,6 procent. Maar als de trend zich doorzet, worden ze binnenkort voorbijgestoken door hun volelektrische broertjes.
België
De Belgische autoverkoop toont dezelfde trends. De verkoop van benzine- en dieselwagen ging zwaar achteruit (respectievelijk -37 procent en -27 procent), terwijl de verkoop elektrische wagens met 69 procent steeg. Dat neemt niet weg dat benzine- en dieselwagens nog steeds de verkoop domineren.
De Europese marktaandelen per brandstoftype (in procent):
- Benzine 51,9
- Diesel 29,4
- Hybride 9,6
- Elektrisch 7,2
- Overige 1,9