In India sterft het geluid van de bromfiets in sneltempo uit: jaarlijks 13 miljoen nieuwe elektrische scooters tegen 2030

Elektrische voertuigen breken verkooprecords in India, maar het zijn niet de auto’s die vooraan staan. Wel de bromfietsen.

In het nieuws: India hoopt de verkoop van elektrische bromfietsen nóg op te voeren, na een waar boerenjaar.

  • Bain & Co, een Amerikaans management-consultingbedrijf, verwacht dat de verkoop van elektrische bromfietsen tegen 2030 met zo’n 40 tot 45 procent zal toenemen op jaarbasis, goed voor een groei tussen 76 en 100 miljard dollar in de EV-markt. Het verwacht dat er in India in 2030 jaarlijks zo’n 13 miljoen nieuwe exemplaren van de band zullen rollen. 
  • In 2022 waren dit er 615.365, een stijging van 305,68 procent ten opzichte van 2021. Ter vergelijking: in België steeg de verkoop van elektrische wagens in die periode met 75,4 procent.
  • Toch is er nog werk aan de winkel. Door onder andere het beperkte bereik van elektrische bromfietsen en het geringe aantal laadpalen blijft een aantal consumenten de aankoop uitstellen. Ook de hogere prijs van een EV is een heikel punt.
  • Elektrische brommers zijn duurder dan die met een verbrandingsmotor. Om de elektrische equivalenten competitief te maken zou de prijs volgens Bain & Co met zo’n 20 tot 30 procent moeten zakken.
  • De verkoop van elektrische brommers klimt sneller dan die van de wagens. Door lagere lonen en soms ontoereikende infrastructuur zijn tweewielers voor binnen de stad de veiligere optie.

Levenscyclus

Opgemerkt: Arun Kumar, de financieel directeur van het elektrische motorbedrijf Ola Electric, zegt aan CNBC dat de meerprijs van een elektrische scooter zichzelf terugverdient omwille van zijn langere levenscyclus, de lagere onderhoudskosten en de uitgespaarde brandstofkost. Toch zal ook de prijs van batterijen moeten zakken om de kost van een elektrisch voertuig interessant te maken.

  • Ook de overheid maakt volgens het Internationaal Energie Agentschap (IEA) investeringen om elektrisch rijden te promoten, door onder meer elektrische bussen en taxi’s in te schakelen. 
  • Er zullen eveneens meer laadpalen doorheen het land geïnstalleerd worden om de range anxiety, de angst dat de batterij ontoereikend is om op de bestemming te geraken, die bij sommige chauffeurs heerst, aan te pakken. Tata Power, het grootste energiebedrijf van India, zegt al 2.500 laadpalen te hebben geïnstalleerd en tracht om dat aantal tegen 2028 op te krikken naar 25.000.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20