Na elektrische auto’s maken nu ook elektrische boten hun opmars. Heel wat fabrikanten proberen het maritieme equivalent te worden van Tesla, het Californische bedrijf dat enkele van de meest modieuze en snelste elektrische auto’s bouwt.
Elektrische boten zijn, net als elektrische auto’s, geen nieuw idee. Begin 1900 reed Clara Ford liever met haar elektrische auto door Detroit dan met een van de lawaaierige Model T’s met benzinemotor die haar man was beginnen maken. Rond dezelfde tijd voeren chique elektrische sloepen geruisloos over de Theems in Groot-Brittannië, met tussenstops aan de kade om hun accu’s bij te vullen met elektriciteit en hun bars met champagne.
Lees ook: Elektrische plezierboot is van Belgische makelij
Varen op zonne-energie
Terug naar 2021. Rand, een Deens bedrijf, heeft een reeks traditioneel ogende elektrische motorboten ontwikkeld. Zin Boats, een bedrijf uit Seattle, heeft twee elektrische modellen, een tender en een speedboot met vijf zitplaatsen. Voor rustiger cruisen biedt Serenity Yachts, een botenbouwer op de Kaaimaneilanden, een hybride boot van 19,4 meter met 30 zonnepanelen op het dak. In elektrische modus zullen de panelen het vaartuig in een gestaag tempo voortstuwen, mits, natuurlijk, de zon schijnt.
Candela, een Zweeds bedrijf, kiest voor een andere aanpak. De zespersoons Candela Seven maakt gebruik van draagvleugels om de romp volledig uit het water te tillen. Dat vermindert de wrijving, zegt Gustav Hasselskog, de oprichter van Candela. Dat vermindert op zijn beurt het energieverbruik met ongeveer 80 procent, wat schippers met afstandsangst zou moeten geruststellen.
Lees ook: Zuid-Korea bouwt 140 elektrische veerboten in race naar klimaatneutraliteit
Stevig prijskaartje
De hydrofoils werken ook zoals de rolroeren op de vleugel van een vliegtuig. Computersoftware, vergelijkbaar met die waarmee piloten straaljagers besturen, draait de foils automatisch in verschillende richtingen om de boot te stabiliseren en te voorkomen dat hij omslaat. De hydrofoils kunnen worden ingetrokken wanneer de boot aanmeert of naar een strand vaart.
Met een topsnelheid van 56 kilometer per uur en weinig zog kan de Candela Seven ook worden gebruikt om te waterskiën. Tot dusver zijn 20 van de 30 bestelde speedboten geleverd. Met een aankoopsom van 265.000 euro per stuk toont dit aan dat early adopters van elektrische motorboten, net als de kopers van de eerste Tesla’s, graag premium prijzen betalen.
(mah)