‘Elektrische bedrijfswagens kosten miljoenen extra investeringen’

Als alle bedrijfswagens elektrisch worden, zijn er voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro investeringen nodig in het netwerk. Dat zegt de Vlaamse energieregulator VREG dinsdag in het Vlaams parlement.

De regulator stelt voor om een capaciteitstarief in te voeren.

Federaal informateur Paul Magnette (PS) wil de bedrijfswagens zo snel mogelijk vergroenen. Ook Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) is voorstander. Om de Vlaamse doelstellingen te halen, moeten we volgens haar zo snel mogelijk naar zero-emissiebedrijfswagens.

Enorme gevolgen

België telt meer dan een miljoen bedrijfswagens, dus zo’n maatregel zou enorme gevolgen hebben voor het elektriciteitsnetwerk. ‘Als we niets doen, gaan we heel veel koper in de grond moeten steken’, zegt Pieterjan Renier, directeur van de VREG. ‘Voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro. Maar is dat wel nodig?’, vraagt hij.

De VREG ziet een oplossing in de invoering van een capaciteitstarief. De kosten voor het gebruik van het net zouden in dat systeem niet op basis van verbruik worden berekend, maar op basis van de capaciteit van de aansluiting.

Een gemiddeld gezin heeft nu pieken in het verbruik van maximaal 7 kilowatt. Met een elektrische auto zou dat stijgen tot 27 kilowatt. Als iedereen zijn wagen begint op te laden om 17 uur, volgt er een piek in de straat die op dat moment niet kan worden opgevangen.

Meer