Elektrische wagens maken nog steeds minder dan 0,5 procent uit van het totale wereldwijde wagenpark. Dat blijkt uit een rapport van de dataleverancier Bloomberg.
Het aantal elektrische wagens op de weg is de voorbije jaren spectaculair gestegen. Waar er in 2010 nog maar een paar duizend werden verkocht, waren dat er 2 miljoen in 2018. En het ziet er niet naar uit dat die groei snel zal stilvallen.
Toch blijft de consument zweren bij een gewone auto. Er rijden in totaal meer dan 1 miljard auto’s rond, de elektrische variant is maar goed voor 0,5 procent daarvan.
Belastingvoordelen
Veel landen doen wel inspanningen om de elektrische auto populairder te maken in de hoop de CO2-uitstoot te verkleinen. Ze proberen de infrastructuur eraan aan te passen of belastingvoordelen te geven.
In Vlaanderen kunt u tot 4.000 euro terugkrijgen bij de aankoop van een elektrische wagen. Toch bestaat maar 0,3 procent van zowel het Vlaamse als Belgische wagenpark uit elektrische auto’s. En dat zal niet verbeteren, want in 2020 wordt die premie afgeschaft.
Het gebrek aan laadpalen zou daar voor iets kunnen tussen zitten. Vlaanderen telt 1 laadpaal per 2.000 inwoners. In Noorwegen, dat ook een belastingvoordeel toekent, is dat 1 per 300. Daar is 46 procent van de auto’s elektrisch.
Ook autobedrijven springen meer op de elektrische kar. De topproducenten zijn het Chinese BYD, Tesla en Nissan, maar ook Honda en Volkswagen versnellen hun productie. De stofzuigerproducent Dyson daarentegen begon ook een elektrischeautoproject, maar zette dat al snel on hold ‘omdat het moeilijk te commercialiseren is’.
Batterijen
Nog uit het Bloomberg-rapport blijkt dat de prijs van batterijen almaar blijft dalen. De onderzoekers voorspellen dat daardoor de prijs van een elektrische auto tegen 2020 gelijk gaat zijn aan die van een gewone auto.
Het Internationaal Energieagentschap (IEA) wil tegen 2030 het aantal elektrische auto’s op de weg op 30 procent krijgen.