De Europese Unie moet tegen het midden van dit decennium een productiecapaciteit uitbouwen die het mogelijk maakt om jaarlijks zeven miljoen elektrische wagens met batterijen uit te rusten. Dat hebben Peter Altmaier en Bruno Le Maire, de ministers van Economie van respectievelijk Duitsland en Frankrijk, samen met Maros Sefcovic, vicevoorzitter van de Europese Commissie, in een artikel in de Duitse zakenkrant Handelsblatt en diens Franse tegenhanger Les Echos benadrukt.
De verdere uitbouw van een eigen productieniveau is volgens de auteurs noodzakelijk om de afhankelijkheid van buitenlandse import, vooral vanuit China, af te bouwen.
Klimaatneutraal
De Europese Unie wil tegen midden deze eeuw een klimaatneutrale economie hebben. Onderdeel van dat streven is de promotie van elektrische wagens. Daarvoor moeten echter voldoende batterijen kunnen worden geleverd. ‘Toen we drie jaar geleden de European Battery Alliance lanceerden, bezat de Europese batterijproductie op mondiaal niveau slechts een marginaal marktaandeel,’ voeren Altmaier, Le Maire en Sefcovic aan.
‘Sindsdien is er al een sterke vooruitgang geboekt. De pandemie heeft echter de adoptie van de elektrische auto gevoelig versneld. Daarom moet ook in een verdere verhoging van de batterijproductie worden geïnvesteerd. Die moet in staat zijn om tegen midden dit decennium jaarlijks zeven miljoen elektrische wagens uit te rusten.’
De auteurs merken daarbij op dat op de Europese wegen vorig jaar al meer twee miljoen elektrische wagens rondreden. Dat betekende een verdubbeling tegenover het jaar voordien.
‘Inmiddels nadert de Europese Unie ook zijn doelstelling om voor elke tien elektrische wagens minstens één oplaadpunt te voorzien,’ aldus Altmaier, Le Maire en Sefcovic. ‘Er zijn momenteel ongeveer 220.000 oplaadpunten beschikbaar. Een groot deel van die infrastructuur is echter in een beperkt aantal regio’s geïmplementeerd. Er moeten dan ook initiatieven worden genomen om de uitbreiding van het netwerk over het hele grondgebied van de Europese Unie te versnellen.’
Arbeidsplaatsen
De auteurs merken op dat de verdere uitbouw van de elektrische mobiliteit in de Europese Unie door een aantal wettelijke initiatieven moet worden ondersteund. ‘Maar daarnaast moet ook de aanvoer van grondstoffen gegarandeerd kunnen blijven,’ stellen ze. ‘Tevens moeten inspanningen worden gedaan om de sector ook met recyclage verder te ondersteunen.’
‘Tenslotte moet ook de opleiding van gespecialiseerd personeel worden nagestreefd,’ betogen Altmaier, Le Maire en Sefcovic. Geraamd wordt dat de elektrische mobiliteit in de Europese Unie tot het midden van dit decennium ongeveer 800.000 nieuwe arbeidsplaatsen zou kunnen creëren.
In de wereldwijde capaciteit voor batterijproductie heeft de Europese Unie momenteel een aandeel van amper 3 procent. De markt wordt op dit ogenblik door China gedomineerd. Tegen het eind van dit decennium wil de Europese Unie echter een wereldwijd marktaandeel van 25 procent hebben uitgebouwd.
(jvdh)