Zelfs een kras op een batterij is voor sommige verzekeraars al genoeg om een elektrische auto volledig af te schrijven

Zelfs een kras op een batterij is voor sommige verzekeraars al genoeg om een elektrische auto volledig af te schrijven
Een garagist werkt aan een Tesla – Visual China Group via Getty Images/Visual China Group via Getty Images

Wil jij op de hoogte blijven van het reilen en zeilen in de innovatieve energiesector? Schrijf je via deze link in voor een wekelijks overzicht van de interessantste verhalen over een grondlegger van onze welvaart, gecureerd door Andrei Stiru.

Batterijen van elektrische voertuigen (EV’s) zijn moeilijk of soms zelfs onmogelijk te repareren. Daardoor besluiten sommige verzekeraars om auto’s volledig af te schrijven bij de minste schade.

Waarom is dit belangrijk?

De wereld probeert in sneltempo af te stappen van fossiele brandstoffen. Om dat te verwezenlijken, moet ook de verbandingsmotor er binnenkort aan geloven. Maar de overgang naar elektrisch rijden brengt een aantal grote problemen met zich mee.

In het nieuws: Dat auto’s snel worden afgeschreven bij relatief weinig schade, maakt ze in sommige gevallen juist vervuilender dan benzinewagens, meldt Reuters.

  • Elektrische wagens worden geproduceerd om doorheen hun levensduur minder vervuilend te zijn dan wagens met een verbrandingsmotor. Maar de initiële milieukost is hoog: Voor de productie van een elektrische wagen zijn behoorlijk wat grondstoffen nodig, en die ontginnen is niet bepaald goed voor het milieu.
  • Maar als ze niet gerepareerd kunnen worden, wordt dat ecologische doel nooit bereikt. Volgens Reuters is dat steeds vaker het geval en worden steeds meer batterijen van elektrische voertuigen weggegooid, lang voordat de initiële milieukost bij de productie wordt gecompenseerd.
  • Batterijen vervangen is ook vaak geen optie. Ze zijn behoorlijk duur en maken vaak de helft van de kostprijs van een EV uit.

De gevolgen

En nu: Zowel het milieu als de klant zijn vaak de pineut.

  • Klanten die elektrische voertuigen kopen omdat de maandelijkse kostprijs lager zou liggen dan bij benzinewagens, moeten alsnog meer betalen. Dat komt omdat verzekeraars steeds meer rekening houden bij de batterijproblemen bij de berekening van hun verzekeringspremies.
  • Intussen worden steeds meer elektrische wagens afgedankt op de schroothoop, vaak met weinig kilometers op de teller. In die gevallen zijn die wagens doorheen hun levensduur vervuilender dan een benzinewagen. 
  • Daartegenover staat dan weer dat EV’s vaak zijn uitgerust met de modernste snufjes, waardoor zij gemiddeld bij minder ongelukken betrokken raken dan oudere wagens, vertelden experts aan Reuters. Toch is, in de VS althans, de gemiddelde kostprijs voor een verzekering van een EV 27 procent hoger dan bij wagens met een verbrandingsmotor.

(dv)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.