Eindejaarsperiode bezorgt Amazon alweer een recordjaar

De Amerikaanse webwinkelgigant Amazon heeft heeft dit jaar weer records gebroken met zijn verkopen voor de feestdagen.

Door recordverkopen tijdens de feestdagen klokt het bedrijf van de rijkste man ter wereld af op meer dan 3,5 miljard pakjes bezorgd wereldwijd. Een groot deel daarvan zijn trouwens Amazon-producten, zoals de draadloze speaker Echo Dot. Maar dat zijn niet de enige duizelingwekkende cijfers die Amazon kan neerleggen.

Daarnaast hebben zich zo’n 5 miljoen nieuwe klanten aangemeld voor de streamingsdienst en getrouwheidsprogramma Amazon Prime. Het aantal bestellingen dat binnen een dag werd afgeleverd verviervoudigde in vergelijking met een jaar terug.

Amazon communiceerde geen omzetcijfers, maar de cijfers die het bedrijf in een persbericht verspreidde zijn in in lijn met eerdere berichten dat de Amerikaanse winkelbranche online een sterk feestdagenseizoen draaide.

Volgens een rapport van betalingsdienstverlener Mastercard zouden de webwinkelverkopen in de Verenigde Staten van begin november tot kerst op jaarbasis met bijna 19 procent zijn toegenomen.

De feestdagen zorgden volgens de online retailreus voor de doorbraak van Alexa. Nog nooit werd er zoveel gecommuniceerd met de stemassistent van Amazon. Gebruikers vroegen tientallen miljoenen keren aan toestellen met Alexa-software naar recepten, televisieprogramma’s en films, en lieten ook kerstlichtjes aan- en uitzetten of lieten Alexa vertellen wie er aan de deur stond.

Amazon liet ook weten in de aanloop naar de feestdagen 250.000 mensen te hebben aangenomen, met voltijdse of deeltijdse contracten. Een ongezien cijfer als u weet dat er wereldwijd 750.000 mensen werken bij het bedrijf.

Beleggers reageerden verheugd op het bericht over de verkooprecords van Amazon. Op de beurs in New York zat het aandeel Amazon donderdag tussentijds meer dan 3 procent in de lift. Daarmee was het de sterkste stijger van de S&P 500-index.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.