‘Eerste signalen normalisatie zeevrachtverkeer’

Containerrederij Hapag-Lloyd ziet signalen die erop wijzen dat de grootste spanningen in de internationale scheepvaart binnenkort verdwijnen. Concurrent Maersk is nog niet zo optimistisch.

Die ene zwaluw maakt nog geen zomer, maar Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd geeft de markt wel wat geruststellend perspectief. “Op sommige routes zien we dat de spotprijzen wat tot rust beginnen te komen.”

De topman van het Duitse wereldwijd werkende concern geeft aan, dat de krapte in de mondiale logistieke lijnen na dit najaar wat zal afnemen. Dat zei hij eind vorige week bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

De capaciteit in havens en de achterliggende infrastructuren staat sinds de uitbraak van corona onder druk. Eerst was er minder productie, vanwege de dreiging van het virus en de resulterende lockdowns, daarna ontstond een mondiale vraagexplosie naar werkelijk van alles. De prijzen voor vervoer schoten de lucht in en bevinden zich nog steeds op piekniveau. Dat gaat richting 2023 gaan veranderen, is het signaal van de Duitser.

Concurrent A.P. Møller-Maersk laat zich voorzichtiger uit (PDF): “Het blijft onduidelijk wanneer de beperkingen, waaronder die bij trucking en warehousing, zullen wegtrekken.”

Data-specialist Fourkites ziet deze eerste weken van augustus de vertragingen vanuit China richting de V.S. enigszins teruglopen, maar signaleert dat bevoorrading richting Shanghai juist verslechtert.

In de schepen die rond deze periode uit Azië vertrekken bevinden zich bijvoorbeeld de voorraden van retailers en webwinkels voor november en december.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20