De Amerikaanse autobouwer Tesla, ontwikkelaar van elektrische wagens, heeft een goedkeuring ontvangen om zijn Model 3 op de Europese markt te verkopen. Daarmee dreigt Tesla voor een aantal gevestigde Europese topmerken – zoals Audi, BMW of Mercedes-Benz – een belangrijke concurrent te worden. Dat zegt Tom Knowles, technologie-specialist bij de Britse krant The Times.
De Amerikaanse autofabrikant, geleid door miljardair Elon Musk, kreeg in Nederland van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) toestemming om zijn Model 3 op de markt te brengen. Daarmee is voor het type de toegang tot de Europese markt verzekerd.
De regelgeving van de Europese Unie bepaalt immers dat de certificatie in één lidstaat automatisch voor de hele regio geldt. “Op dit ogenblik zou een vrachtschip met een lading exemplaren van het Model 3 al op weg zijn naar Europa,” betoogt Tom Knowles. “Het schip zou begin februari in de haven van Zeebrugge moeten arriveren.”
Cruciaal
“De Europese lancering van het Model 3 wordt voor Tesla vaak als een cruciale stap beschouwd,” aldus nog Knowles. “De onderneming probeert immers de concurrentie aan te gaan met grote gevestigde Europese constructeurs. Bovendien kan de Europese markt Tesla ook een antwoord aanreiken voor de afbouw van de fiscale korting die in de Verenigde Staten aan elektrische auto’s werd verleend.”
Tesla heeft aangekondigd meer dan drieduizend banen te schrappen, zodat de onderneming in staat zou moeten zijn om het Model 3 op alle markten winstgevend aan de man te kunnen brengen.
“De verkoop van het Model 3 hielp Tesla de voorbije herfst om zijn eerste kwartaalwinst – 312 miljoen dollar – in bijna twee jaar te realiseren, ondanks het feit dat elke drie maand een cashverbranding van bijna 1 miljard dollar moet worden gemeld,” geeft Knowles aan.
“Het Model 3 is ook de eerste auto die Tesla voor de massamarkt heeft ontworpen. Tijdens het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar verkocht Tesla in de Verenigde Staten en Canada in totaal 70.000 wagens. Het Model 3 zorgde daarbij voor een verkoop van 56.065 exemplaren. Het type staat inmiddels bij de populairste sedans op de Amerikaanse markt op de vijfde plaats. Het Model 3 is zelfs de eerste elektrische sedan die in de Amerikaanse verkoop de top tien heeft gehaald.”
Concurrentie
De wagen wordt in de Verenigde Staten tegen een bedrag 46.000 dollar verkocht, hoewel Musk heeft aangegeven dat prijsniveau tot 35.000 dollar te willen verlagen. Voor het meer exclusieve Model S moet minstens een som van 89.000 dollar worden betaald.
Elon Musk ziet de afzet op de Europese en Chinese markten als een reden om zich relatief weinig zorgen te maken over eventuele tegenslagen op de Amerikaanse markt, die mogelijk zouden kunnen worden veroorzaakt door de afbouw van de fiscale korting op de aanschaf van elektrische voertuigen. Hierdoor zijn de auto’s in de Verenigde Staten 1.875 duurder geworden. Eind dit jaar wordt de Amerikaanse belastingvermindering op de aankoop van elektrische wagens trouwens volledig geschrapt.
Tesla heeft ook al te kennen gegeven dat het middensegment van de sedanmarkt in Europa dubbel zo groot is dan in de Verenigde Staten.
Tesla hoopt met het Model 3 op de Europese markt al een sterke aanwezigheid te hebben uitgebouwd vooraleer ook de elektrische auto’s van zijn concurrenten worden geïntroduceerd. Daarbij wordt gewezen naar onder meer de I-Pace van Jaguar, de EQC van Daimler en de E-Tron van Audi.